Hur får jag tåligare yta på textil?

Jag har klätt om en fåtölj i jeanstyg. nu skulle jag vilja behandla ytan på något sätt för att få den mer tålig. Har ni något jag kan stryka på?

Kommentarer

  • Tyvärr har vi inget medium som förstärker textil. Jeanstyg är ju ett fantastiskt slittåligt tyg, så frågan är om det blir ett problem för dig?
    Fabric Medium används ihop med hobbyfärg för att färga in tyg utan att det blir stelt och spricker. Detta medium kan även användas "ofärgat" och ger då en "yta" till textilier. Om jag skulle rekommendera något så är det denna.
    Madeleine Kreatör
  • Hej
    Jag behöver nog förtydliga mun fråga... Jag bor med barn och katt. Jag behöver lite "yta" på tyget... de små rackarna spiller ju...

  • Då förstår jag. Du skulle kunna prova ett decoupagelack för textil. Det ger en skyddande yta, som inte spricker. Lite knepigt med värmefixeringen som måste till...kanske att det går med en hårtork?
    Madeleine Kreatör
  • Vilket tror du mest på? Det första eller andra du föreslog? Vilket är mest lättjobbat?
    Jag behöver täcka motsvarande tre kvadratmeter ungefär. Så nästa fråga är hur mycket som går åt?
  • Jag skulle nog gå på decoupagelack för textil. Med den får du ju en yta som blir något vattenavstötande. Jag tror att du klarar dig med en flaska om 250 ml, men vill du vara på den säkra sidan tar du två. Det är väldigt olika hur mycket ett tyg suger åt sig lacken.
    Madeleine Kreatör