Kan man fixera om batikfärgning?

Hej,
Jag använde i helgen er batikfärg från Schjerning. Efter att vi färgat kläderna och hällde ut vattnet, såg vi att fixermedlet eller saltet inte var helt upplöst. Nu är jag orolig för att tvätta kläderna, jag vill ju inte att färgen ska släppa. Finns det risk för det?
Kan jag köpa mer fixermedel och bada kläderna i för att vara säker på att färgen ska sitta eller har det ingen verkan nu?
Emma

Kommentarer

  • Hej,
    Det finns risk för att färgen släpper, men tyvärr kan jag inte svara helt säkert. Det går inte att ”fixera om” batik, isåfall blir det en ny färgning med färg+salt+ fixermedel och då blir ju inte resultatet samma.
    Jag skulle prova att blöta ett litet ”hörn” av plagget i 40-gradigt vatten för att se vad som händer. Fäller det inte ut så går det i alla fall att tvätta för hand i 40 grader, fäller det ut så kan plagget färga av sig ändå.
    Caroline Marknadschef
  • Jag "handtvättade" ett hörn och det gick bra. Sen körde jag de minst lyckade plaggen i tvättmaskinen och det gick också bra! Så nu har jag tvättat allt på 40 grader och det ser fortfarande fantastiskt ut :-) tack för snabb respons!
    Emma
  • Så härligt att höra att det fungerade bra!
    Caroline Marknadschef