Kan man gjuta in figurer i betongskiva?

Hej. Jag ska bygga ett utekök i vinkel, bänkskivan blir i betong och vill ha 1 - 2 figurer i (10-15 cm stora) i 2 betongskivor som är 600 x 600 resp 600 x 800 mm. Har ni något förslag till bild och hur man kan göra. Jag hade först tänkt genomgående epoxy men det är olika material som reagerar olika. Fungerar detta? Annars får jag hitta något annat. / Khent

Kommentarer

  • Jag har lite svårt att förstå vad du skall göra....men vi har testat att gjuta fast metallföremål i betong här, men jag gissar att detta inte hjälper dig så mycket. Vi har inte testat att gjuta in plast i betong, så tyvärr kan jag inte svara på hur denna kombination fungerar.
    Madeleine Kreatör
  • Hej, och tack för ditt svar Madeleine.
    Jag ville få in en bild (tecknat örn, fjäril el något annat trevligt ca 200 x 150 mm) i min bänkskiva till ett utekök. Tanken är att skära ut bilden från en "gummiskiva" 2-4 mm, fästa den i gjutformen. Bilden ger ett reliefavtryck i bänkytan som sedan fylls med färgad epoxy. Frågan är om epoxy fungerar ihop med betong?
    Se exempel i filen på tänkbar bild. Jag hade också tänkt formgjuta något att fästa på vindskyddet runt köket samt något att ha på trädgårdsbordet.
    / Khent Holmgren
  • Eftersom betongen är ett poröst material, så sugs det resin och gjutplast vi har in i betongen, så det fungerar inte. Om du kan tänka dig en icke transparent reliefavtryck, kan jag rekommendera Jesmonite som du kan färga in med pigment.
    Madeleine Kreatör