Antimon i ten för i bruksföremål?

Hej,

Den här gjutmetallen ( tenn-2868 ) beskrivs som att den är lämplig för bruksföremål "som t.ex. kannor, bägare, ljusstakar, skedar och gafflar." men det står också att det innehåller 6% antimon, vilket om jag mins saken rätt är ganska giftigt (tack grundskolekemin för den till synes onödiga kunskapen att Antimon kommer från anti-monachos eller "mot munk" vilket låter som någon form av skadedjursmedel). Är ni säkra på att den är OK att använda i livsmedel, eller som jag tänkte i smycken?

Kommentarer

  • Hej Simon
    När man söker på antimon på nätet står det så här: Antimon är ett halvmetalliskt grundämne. Antimon används bland annat i mascara och batterier, samt som legeringsämne i typmetall, där det ökar hårdheten.
    Så troligen är det inte farligt, på säkerhetsbladet står även att produkten inte behöver klassificeras. Vi har dock skickat frågan vidare och återkommer så snart vi fått definitivt besked.
    Mvh
    Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • För att svara på min egen fråga:
    Antimon har väldigt låga värden för när det är osäkert men tenoxid skapar ett skyddande lager som förhindrar urlakning källa kapitel 5:
    https://www.atsdr.cdc.gov/ToxProfiles/TP.asp?id=332&tid=58

    Det verkar dock som att tenoxid har viss permeabilitet av syror, även svaga sådana så man kanske inte skall använad ett tennstop i just denna gjutmetall för att långtidsförvara sin citronlemonad. Källa:
    https://www.researchgate.net/publication/248261826_Corrosion_of_tin_in_citric_acid_solution_and_the_effect_of_some_inorganic_anions

    Jag var tvungen att kolla om antimon verkligen användes i mascara och det verkar som att du har rätt... ish... i det. Det används i formen stribnit, men inte längre i västvärlden och endast sällsynt som en del i "khol" i resten av världen.

    Hur den sörja av aminosyror och mjölksyra som ger huden sitt karakteristiska ph på 5.5 skulle påverka tennoxid tänker jag inte ens börja försöka undersöka. Jag försöker istället komma på hur jag skall kunna göra det jag vill i silver istället.
  • Hej
    Då önskar jag dig lycka till med ditt silverarbete istället. Det låter som en bättre idé.
    Mvh
    Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • Hej
    Jag skulle vilja veta vad ni kom fram till angående antimon. Det är ju tämligen viktigt att ni har kunskap om detta. "Troligen är det inte farligt" är inte betryggande för mig.
    Den information jag hittar antyder att det är giftigt, men är det farligt att använda till bruksföremål som ex. bägare eller skålar där man förvarar mat och dryck, eller i föremål som man kommer i kontakt med mot huden?

    Jonas
  • Hej Jonas,

    Vi har just pratat med vår leverantör om denna produkt. Farligheten ser lite olika ut i olika stadier:
    • Smält produkt: röken är farlig, sörj för god ventilation.
    • Fast form: bearbetning som kan ge upphov till damm, eller mindre partiklar är farligt att få in i lungor och kropp. Hudkontakt är däremot inte farligt.
    • Fast/Färdig form: skall inte ha långvarig kontakt med livsmedel och man skall heller inte ha det i munnen. Livsmedel med eget skydd, tex. nötter eller inslagna karameller, går bra att ha i en skål av detta material
    Vi har ändrat vår produkttext för att det tydligare framgå att man skall vara försiktig när man arbetar med det. Det är helt OK att till exempel göra en vattenkanna för att vattna blommorna med men gör man en mugg som djur eller människor skall dricka ur bör man förtenna insidan med rent tenn.

    Leverantören fortsätter att kolla på frågan så eventuellt återkommer vi med mer information längre fram.
    Caroline Marknadschef