Vad skall vi använda som tätning av skyddsmasker?

Hej!
Jag heter Viktor och är sjuksköterska på en vårdcentral i Uppsala.
Jag och en ingenjörstudent försöker komma på bra lösningar för hur vi kan skapa återanvändbara skyddsmasker för vår vårdcentral, då vi inte får beställa in mer skyddsutrustning.
Han har 3D printat skyddsmasker i hårdplast med utbytbara filter.
Problemet som kvarstår är att det inte finns någon tätning mellan ansiktet och själva hårdplasten.
Det jag funderade på var om ert silikongummi går att använda på något vis.
Min fundering är hur hård den blir när den stelnar?
Tror ni det går att använda som tätning mellan mask och ansikte?
Eller har ni något annat material vi skulle kunna använda oss av?
Då den verkar vara värmetålig, så kommer vi kunna köra den i vår autoklav på 70 grader och rengöra den.

mvh
Viktor
Sjuksköterska

Kommentarer

  • Den enda produkt som jag tror skulle uppfylla era krav är Casco Silikon . Det är silikonfogmassa som är elastisk även efter härdning och den är värmetålig. Hur det är med att ha denna mot hud vågar jag dock inte svara på, den är inte klassad som livsmedelsäker.
    Madeleine Kreatör