Vad kan man göra om man har störande grannar?

På hyreskontraktet och på eran hemsida står det tydligt att man ALDRIG får störa sina grannar. Men innan 23.00 på kvällen finns det ingen man kan kontakta om grannarna ignorerar ens vädjande. Varför är det så? Och vad ska man göra?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du kontaktar vårt frågeforum.

    Du kan alltid ta kontakt med din kvartersvärd om det gäller störande grannar under dagtid.

    Telefonnummer till din kvartersvärd finner du i din trappuppgång.

    Trevlig dag!
    Jessica Kundcenter
  • Menar du att min kvartersvärd är tillgänglig fram till 23.00 varje dag?
  • Om det är upprepade störningar ska du prata med någon av distriktsassistententerna i ditt område.

    Ring vår Kundtjänst och säg att du vill bli kopplad till en distriktsassistent i området där du bor; 0500-47 74 00.
    Jessica Kundcenter
  • Jag tycker inte riktigt att du svarar på min fråga. Vart kan jag vända mig om en franne stör mellan 17.00-23.00? Är det bara om samma granne stör regelbundet ni kan hjälpa till?
  • Störningsärenden är svåra att diskutera i ett allmänt forum därför ber vi dig att kontakta vår Kundtjänst; 0500-47 74 00, så att vi kan se till att du kommer i kontakt med rätt person att prata med.
    Jessica Kundcenter
  • Jag pratar inte om ett specifikt ärende. Jag undrar generellt varför ni inte har någon man kan kontakta om grannar mellan 17.00-23.00.
  • Är det ett akut störningsärende kan man alltid ringa Trygghetsjouren 0500-43 70 00, även om klockan är innan 23.00. Däremot rycker inte jouren ut på alla ärenden om de inte bedömer dem som tillräckligt allvarliga under tidig kväll.

    Du har helt rätt i att man som boende i flerbostadshus inte får störa sina grannar. Men man måste också som boende i ett område med många människor acceptera att det kan vara liv, rörelse och ljud i närheten.

    Om du inte får gehör av dina grannar vid upprepade vädjanden om att de ska sluta med vad som stör dig så ska du kontakta kvartersvärd eller distriktsassistenten så att vi kan dokumentera vad som sker och gå vidare med ärendet.
    Jessica Kundcenter
  • Så det finns alltså ingen hjälp att få innan 23 på kvällen om det inte är "tillräckligt allvarligt". Är det upp till operatören på secuitas att avgöra eller finns det tydligare direktiv som dom utgår ifrån?
  • Hej Robin!

    När man ringer till Trygghetsjouren så har de sina direktiv som de utgår ifrån. Jouren åker inte ut på alla ärenden om de inte bedömer dem som tillräckligt allvarliga under tidig kväll.

    I lagen står att när hyresgästen använder lägenheten ska han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö till den grad att de inte skäligen bör tålas (12 kap 25 § jordabalken). Att göra bedömningen av vad som är skäligt är förstås svårt då det kan uppfattas individuellt. Men det finns också en oskriven lag kopplat till flerfamiljshus att det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00 varför skälig störning bedöms olika nattetid och dagtid.

    Det är viktigt att komma ihåg att man för den skull inte ska behöva smyga på tå för att man bor i ett flerfamiljshus eller för att grannen arbetar nattskift. Använd sunt förnuft. I hyreshus uppkommer alltid störningar, vissa av störningarna är skäliga (okej störningar som omgivningen får tåla) och vissa är inte det. Exakt bedömning är som sagt svår och får ibland avgöras i domstol. Men det viktigast är att du kontaktar oss om du upplever återkommande problem med samma grannar. Kontakta kvartersvärd eller distriktsassistenten så att de kan kontakta vederbörande om störningarna som du upplever.

    Du är välkommen att kontakta kundtjänst på nummer 0500-477400 så kan vi koppla dig till rätt person för ärendet.

    Önskar dig en trevlig kväll!
  • "Använd sunt förnuft." Ok, sunt förnuft säger mig att det bör vara tillräckligt för securitas att rycka ut kl22 en vardag om det är dånande musik det handlar om. Men det vet jag av egen erfarenhet att dom inte gör. Dom förklarade det som att ni inte har anlitat dom för att rycka ut innan kl23. Varför har ni inte gjort det?

    Åter igen, det här handlar inte om ett specifikt ärende. Jag försöker bara förstå om, och isåfall varför, man inte kan få hjälp av er innan kl23 om störande grannar ignorerar att man klagar. Det verkar som att man bara kan få hjälp i efterhand, och inte när det faktiskt händer.
  • Vi har sedan länge haft 23 som utgångpunkt för trygghetsjouren att rycka ut på störningar för att de ska ha något att förhålla sig till. I vissa områden där det varit stökigt har vi anpassat tiderna så att de åker ut oavsett tid beroende på att det kommit in många synpunkter på stök tidigare under kvällarna.

    Därför ska man ändå alltid ringa trygghetsjouren om man anser sig allvarligt störd av grannar oavsett om man får hjälp direkt eller på sikt.

    Anser man allmänt att det är stökigt i området ska man också kontakta kvartersvärden eller distriktsassistenten som då kan avgöra om vi ska ge nya riktlinjer till trygghetsjouren.

    Du är välkommen att kontakta kundtjänst på nummer 0500-47 74 00 så kan vi koppla dig till rätt person för ärendet.
    Jessica Kundcenter
  • Ok, tack för svaret!

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.