Välkommen till Skövdebostäders kundforum! Vi svarar på din fråga inom tre arbetsdagar.
Detta är ett publikt forum, här svarar vi på dina allmänna frågor.
För privata ärenden, kontakta vårt kundcenter, info@skovdebostader.se eller ring 0500-47 74 00.
Börja gärna med att se om din allmänna fråga redan är besvarad. Om det gäller en felanmälan, logga in på "Mina sidor".
Skövdebostäder bygger, förvaltar och erbjuder hållbara, prisvärda bostäder för alla som vill leva i Skövde. Genom ett starkt och långsiktigt engagemang för våra fastigheter, områden och staden i stort bidrar vi till positiv utveckling för ett hållbart och tryggt Skövde. Vi är medlemmar av Sveriges Allmännytta och ägs av Skövde Stadshus AB som i sin tur ägs av Skövde kommun. Vi har drygt 5 500 bostäder och är Skövdes största hyresvärd.
Våra drygt 100 medarbetare arbetar nära våra kunder, och tillsammans med dem skapar vi trygga och trivsamma hem för alla. Hem för dig. Nu och i framtiden.
Tack för att du kontaktar vårt frågeforum.
Du kan alltid ta kontakt med din kvartersvärd om det gäller störande grannar under dagtid.
Telefonnummer till din kvartersvärd finner du i din trappuppgång.
Trevlig dag!
Ring vår Kundtjänst och säg att du vill bli kopplad till en distriktsassistent i området där du bor; 0500-47 74 00.
Du har helt rätt i att man som boende i flerbostadshus inte får störa sina grannar. Men man måste också som boende i ett område med många människor acceptera att det kan vara liv, rörelse och ljud i närheten.
Om du inte får gehör av dina grannar vid upprepade vädjanden om att de ska sluta med vad som stör dig så ska du kontakta kvartersvärd eller distriktsassistenten så att vi kan dokumentera vad som sker och gå vidare med ärendet.
När man ringer till Trygghetsjouren så har de sina direktiv som de utgår ifrån. Jouren åker inte ut på alla ärenden om de inte bedömer dem som tillräckligt allvarliga under tidig kväll.
I lagen står att när hyresgästen använder lägenheten ska han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö till den grad att de inte skäligen bör tålas (12 kap 25 § jordabalken). Att göra bedömningen av vad som är skäligt är förstås svårt då det kan uppfattas individuellt. Men det finns också en oskriven lag kopplat till flerfamiljshus att det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00 varför skälig störning bedöms olika nattetid och dagtid.
Det är viktigt att komma ihåg att man för den skull inte ska behöva smyga på tå för att man bor i ett flerfamiljshus eller för att grannen arbetar nattskift. Använd sunt förnuft. I hyreshus uppkommer alltid störningar, vissa av störningarna är skäliga (okej störningar som omgivningen får tåla) och vissa är inte det. Exakt bedömning är som sagt svår och får ibland avgöras i domstol. Men det viktigast är att du kontaktar oss om du upplever återkommande problem med samma grannar. Kontakta kvartersvärd eller distriktsassistenten så att de kan kontakta vederbörande om störningarna som du upplever.
Du är välkommen att kontakta kundtjänst på nummer 0500-477400 så kan vi koppla dig till rätt person för ärendet.
Önskar dig en trevlig kväll!
Åter igen, det här handlar inte om ett specifikt ärende. Jag försöker bara förstå om, och isåfall varför, man inte kan få hjälp av er innan kl23 om störande grannar ignorerar att man klagar. Det verkar som att man bara kan få hjälp i efterhand, och inte när det faktiskt händer.
Därför ska man ändå alltid ringa trygghetsjouren om man anser sig allvarligt störd av grannar oavsett om man får hjälp direkt eller på sikt.
Anser man allmänt att det är stökigt i området ska man också kontakta kvartersvärden eller distriktsassistenten som då kan avgöra om vi ska ge nya riktlinjer till trygghetsjouren.
Du är välkommen att kontakta kundtjänst på nummer 0500-47 74 00 så kan vi koppla dig till rätt person för ärendet.