Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Kommentarer

  • Du har rätt att hyra ut din lägenhet i andrahand vid
    1. studier eller tillfälligt arbete på annan ort
    2. längre utlandsvistelse
    3. samboprövning, eller
    4. att du pga. sjukdom tvingas flytta till annat boende.
    Uthyrningen måste vara godkänd av Skövdebostäder, se blankett.
    En godkänd andrahandsansökan meddelas till både förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen via mejl, så att även andrahandshyresgästen vet att ansökan blivit godkänd.
  • Hej!

    Jag känner en ungdom mycket väl (varit särskild förordnad vårdnadshavare under många år) och ungdomen som fyller arton i maj 2018 kommer att börja studera på ett gymnasieprogram i Skövde hösten 2018. Jag har så många poäng att jag ska kunna hyra en 1:a. Kan jag hyra lägenheten i mitt namn och ungdomen kan bo där när den går i gymnasiet? Eller hur gör jag på bästa sätt? Jag vill gärna hjälpa ungdomen men detta.

    Tack på förhand för svar!

    Mvh

    Annica
  • Hej!

    Nej, du kan inte hyra en lägenhet åt någon annan. Den som hyr lägenhet ska ha för avsikt att bo där själv.

    Vi har ett nytt bostadsområde, Ekedal, där ungdomar 18-29 år kommer att prioriteras i första uthyrningen. Det låter perfekt för din ungdom. Den kön är separat och startar 10 oktober klockan tio på förmiddagen. Läs mer på www.skovdebostader.se/ekedal
    Eva-Lisa Kommunikatör

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.