Varför får jag inte ha en dörrmatta utanför min lägenhetsdörr?

Hej, jag bor på norra Aspövägen, för en tid sedan så fick jag böter på 500kr för att jag hade en dörrmatta utanför dörren. Jag accepterade att jag gjort fel och givetvis betalade jag mina böter.

Men under vintertiden nu så har det lagts in dörrmattor i båda entréerna, min fråga är hur det kan vara giltigt att ha dörrmattor där men inte utanför min lägenhets dörr?

Med vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för en bra och relevant fråga.

    Det är faktiskt skillnad på våra mattor jämfört med små dörrmattor när det gäller både säkerhet och brandrisk. Mattorna vi har lagt in är stora, tunga och brandklassade. De små dörrmattorna kan innebära brandrisk och snubbelrisk vid utrymning.

    Våra gångmattor i entréerna ska underlätta skötseln av våra trappuppgångar och medföra att det inte dras in smuts, grus och stoppa den halkrisk som finns när man kommer direkt utifrån in i trapphuset.

    Vi har under våren 2019 genomfört en kampanj för att göra våra trappuppgångar säkrare, därför får man inte längre som hyresgäst förvara saker i trapphus, vindsgångar och källargångar.
    Jessica Kundcenter
  • Vad gör ja när jag ser att nyinflyttade har matta utanför sin för.. men vi fick för flera år tebax information om det att det ej får vara så. Får inte nyinflyttade den info?
    Cecilia Johansson
  • Hej Cecilia!

    Om du upptäckt att det ligger dörrmattor i trapphuset kan du kontakta kvartersvärden. Information angående föremål i trapphus finns i vår hyresgästguide: Trapphus - inte en plats för förvaring | Skövdebostäder (skovdebostader.se)

    Med vänlig hälsning,
    Stina Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.