Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Terminsbetyg när det saknas nationellt fastställda kunskapskrav

Hur bedöms elevens kunskaper de terminer då det saknas nationellt fastställda kunskapskrav?

Skolverkets upplysningstjänst Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Eftersom kunskapskraven anger vilka kunskaper som krävs för olika betyg i slutet av årskurs årskurs 6 och 9 behöver man som lärare göra en bedömning av vilken kunskapsnivå som är rimligt att begära av eleven i de tidigare årskurserna för ett visst betyg i förhållande till kraven för årskurs 6 eller 9. Hela betygsskalan ska användas vid varje betygstillfälle och högsta betyg ska vara möjligt att få redan vid det första terminsbetyget. Jämförelser mellan kunskapskraven i årskurs 6 och årskurs 9 kan vara ett stöd i bedömning i årskurs 7 och 8. Motsvarande gäller för årskurs 7 och 10 i specialskolan.

    Läs mer om terminsbetyg här.

    Se gärna vår film:

    Terminsbetyg hur funkar det

    Hannes Undervisningsråd
  • Jag undrar hur det är med terminsbetyget i åk 6 nu på HT. Om man inte undervisat i kemi under HT men har undervisat i det i åk 4 och 5. Ska man då sätta betyg på HT i åk 6 med de underlag man har från åk 4 och 5. Eleverna kommer att få undervisning i kemi under VT. Jag har förstått det så att man ska sätta betyg med hjälp av all tidigare dokumentation man har och låta det eleven gjort i åk 6 väga tyngst. Är det rätt tolkat? För mig känns det riktigt att sätta betyg i kemi och sedan har eleven möjlighet att påverka detta när den får undervisning i ämnet under vårterminen. En annan fråga Vad betyder det att det är terminsbetyg egentligen? Är det terminsbetyg både på HT och VT?

    Thomas
  • Terminsbetyg sätts endast i de ämnen som eleven fått undervisning i under den aktuella terminen och undervisning behöver inte ges i varje ämne, varje termin.

    I de fall undervisning har bedrivits under höstterminen i årskurs 6 ska all information om elevens kunskaper tas i beaktande. Det gäller även sådana kunskaper som eleven har inhämtat under tidigare årskurser. Läraren bedömer det som eleven har uppvisat till och med betygstillfället. Underlag från tidigare terminer kan vara relevanta, men ett nyare underlag på samma delar av kunskapskraven väger rimligen tyngre än ett underlag som är äldre, eftersom elevens förmågor förutsätts utvecklas över tid genom den undervisning som bedrivits.

    För att det ska vara möjligt för läraren att bedöma sådant som eleven har gjort tidigare måste elevens kunskaper dokumenteras. När läraren sätter betyg går han eller hon tillbaka och tittar på enskilda bedömningsunderlag, till exempel uppgifter, filmer eller prov och använder sina lärarnoteringar. Läraren använder all tillgänglig information som han eller hon har om elevens kunskaper i förhållande till kunskapskraven för det aktuella ämnet.

    Terminsbetyg sätter lärare i slutet av varje termin från höstterminen i årskurs 6 upp till höstterminen i årskurs 9. Eftersom det saknas nationellt fastställda kunskapskrav för höstterminen i årskurs 6 så görs bedömningen i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället, i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6. För vårterminen årskurs 6 finns det alltså nationellt fastställda kunskapskrav. När betyg sätts i slutet av årskurs 6 ska en elev, för att få till exempel betyget E, ha visat att hon eller han kan allt det som står i hela kunskapskravet för E.

    Läs mer om det i den här tråden och på Skolverkets webbplats.

    [Redigerad 161212.]

    Hannes Undervisningsråd
  • Hej!

    Jag har en fundering som jag inte riktigt får kläm på. Jag ska försöka ge ett exempel. Låt oss tänka att jag under en termin i 8:an har haft en undervisning som går att vägas mot hälften av kunskapskraven, tex. de som finns på övre halvan i svenska. Vi tänker oss vidare att vi arbetade mot de delar som finns på undre halvan under förra läsåret.

    Ska då min betygsättning i 8:an vara på de de kunskapskrav vi arbetat med under den aktuella terminen, eller ska bedömningen också inkludera de kunskapskrav som inte varit aktuella innevarande termin?

    Den andra delen av funderingen blir då om det spelar någon roll om det handlar om första terminen i 7:an? Det som man sysslade i 6:an vägdes inte mot samma krav, även om en del kan vara snarlikt.

    Joakim Elvesson
  • Betyg som sätts i slutet av en termin där det saknas kunskapskrav bygger på en bedömning av de kunskaper som eleven har inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Detta görs i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället, i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6 eller 9. Det betyder att läraren vid dessa tillfällen tar hänsyn till årskursen, undervisningen och vilka delar av kunskapskraven som prövats.

    I slutet av årskurs 6 och 9 så finns kunskapskraven fastställda, övriga terminer så betygsätts eleverna utifrån den undervisning som bedrivits fram till betygsättningen.

    Henrik Undervisningsråd
  • Vill ha ett förtydligande svar till meningen "Ska då min betygsättning i 8:an vara på de de kunskapskrav vi arbetat med under den aktuella terminen, eller ska bedömningen också inkludera de kunskapskrav som inte varit aktuella innevarande termin?"

    Har jag rätt om jag anser att bedömning också skall inkludera de kunskapskrav som inte varit aktuella innevarande termin även om man antagligen lägger störst vikt vid den senaste bedömningen?

    Fredrik Henriksson
  • Det stämmer att betygssättningen ska utgå från all tillgänglig information som du har om elevens kunskapsutveckling till och med den innevarande terminen.

    Erik Undervisningsråd

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy