Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan ett misstag sänka ett betyg?

Betygssystemet vi har nu i grundskolan är baserat på en elevs svag-/svårigheter. Varenda "misstag" avgör elevens framtid med andra ord. Det är som gjort för misslyckanden. Jag som innan tyckt om skolan väldigt mycket och klarat det galant tills nu känner väldigt stor press. Jag har aldrig mått såhär dåligt över något förut. Det är näsintill omöjligt att få ett A (på min skola). Om jag misstolkar eller inte svarar med "välutvecklade och nyanserade argument" på en fråga på ett enda prov kan jag inte få A i det ämnet. Hur tänkte ni egentligen undrar jag? Jättemånga ungdomar mår dåligt över det här och sig själva. Jag är så stressad just nu att jag bara är tvungen att skriva det här inlägget.

Isabell Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Vi får ofta höra elever säga att man inte får ha en dålig dag i skolan. Det stämmer att en elev måste visa att hon eller kan allting som beskrivs i kunskapskravet för A för att få betyget A, men det betyder inte att eleven måste ha visat det hela tiden och absolut inte från början av en kurs. Det är vid betygssättningen eleven måste ha visat att hon eller han har kunskaper på en A-nivå.

    Många elever tror som sagt ändå att man alltid måste prestera på topp och att tidiga enstaka prestationer alltid väger tungt vid betygssättningen. Betyg är inte ett medelvärde av vad man kan, utan betyget ska reflektera vad du som elev kan vid tiden för betygssättningen. I regel är det inte så att betyget hänger på ett enda tillfälle, utan du ska få möjlighet att visa dina kunskaper flera gånger och på olika sätt. Bedömningar ska, ända fram till att kursbetyget sätts, stödja elevers kunskapsutveckling.

    Om man är orolig för ett betyg eller ett resultat på ett prov – prata med läraren. Läraren ska kunna berätta för eleven på vilka grunder ett betyg har satts.

    Se Skolverkets film "Hur sätter lärare betyg?" här.

    Moa Undervisningsråd
  • Hej Moa, Isabell här igen. Tyvärr gav ditt svar inte mig någon hjälp. Som jag redan förstått så är det lärarna som avgör vilket betyg man får och hur mycket tid man får på sig att visa vad man kan. Det jag menade var att ni inte på något sätt har underlättat för en lärare och inte förklarat det du förklarat för mig till dem. Det är omöjligt att nå A-nivå på alla kunskapskrav i alla ämnen. De som fått A har inte visat att de kan allting på den nivån för det är omöjligt för läraren att hinna med och att lära ut allt det och sen göra prov och sådant som tar med allting, och som elev är det omöjligt att kunna så mycket och att ens förstå vad ni menar med kraven. De är jätteotydliga och ni har använt svåra ord som gör att man inte har någon aning om vad det är man ska kunna för att nå A.Om ni på skolverket trodde att det här betygssystemet skulle göra folk engagerade hade ni fel. När det är så svårt att få bra betyg ger man upp. Då får istället de elever som går på en skola där lärarna bara låtsas att eleverna kan saker för A-nivå platser på det bästa gymnasiet. Betygssystemet är orättvist och ologiskt. Jag kan skriva hela dagen om varför betygssystemet är problematiskt och sämre än det förra men jag måste plugga på mina läxor och kämpa häcken av mig för att nästan nå dit jag vill i skolan, i livet.

    Isabell
  • Betygskriterier
    Som förälder till två pojkar i mellanstadiet blir jag ganska orolig när jag får höra om en stor del gravt orättvisa bedömningar.
    Att det måste vara frågan om en viktning är väl i sig ingen nyhet. Det jag inte förstår är formuleringen och de vaga försöken till förklaring.
    Om man uppfyller kraven för C och till övervägande del uppfyller kraven för B, ska man då inte få ett B? Eller vad är det jag inte begriper?
    /Johan

    Johan
  • Förhoppningen på betygssystemet var ganska stor, men hur? När man jämnt ser elever, som är deprimerade? När en person tappar motivationen och inte tror att man är tillräckligt bra, man ser sig själv som en förlorare, jag tror att ni själva kan lista ut vad som händer psykiskt. Är det meningen att elever ska gå runt och hata på sig själv Det är faktiskt lite sant i det personer säga, för att få ett A måste man prestera topp hela tiden, hur tänkte ni där? En sak som jag tänkt på ganska länge nu, vet eleverna och lärarna ens förstår vad välgrundat och nyanserat innebär, rent praktiskt. En till sak som är ganska stort i detta, om du får A A A E på några prov, får du D som slutbetyg? På riktigt? Bedömer man på den sämsta prestationen? För det är så det känns. Mina föräldrar och mina lärare jag haft under min tid har alltid uppmanat mig att göra mitt bästa, men hur kan jag göra det? Man måste göra mer, men hur mycket mer?
    Ta tillbaks det gamla betygssystemet, för Sveriges framtid.
    / Arthur

    Arthur
  • Johan skrev:
    "Betygskriterier
    Som förälder till två pojkar i mellanstadiet blir jag ganska orolig när jag får höra om en stor del gravt orättvisa bedömningar.
    Att det måste vara frågan om en viktning är väl i sig ingen nyhet. Det jag inte förstår är formuleringen och de vaga försöken till förklaring.
    Om man uppfyller kraven för C och till övervägande del uppfyller kraven för B, ska man då inte få ett B? Eller vad är det jag inte begriper?

    Ett kort svar: För betyget "B" krävs att samtliga mål på "C-nivån" är uppfyllda och övervägande del på "A-nivån". Vad gäller övervägande del kan man INTE titta i en matris och visuellt bedöma hur mycket som är "färglagt" på de två nivåerna.Läraren skall gå tillbaka till ämnets syftestext i kursplanerna och bedöma vad som är viktigast och dessutom låta de mål man arbetat mest med väga tyngre än de som ägnats mindre tid.

    Christer
  • Johan - vi ser att Christer redan hunnit svara dig - tack! Mer om betygsskalan och "till övervägande del" kan du läsa här.

    Pernilla Undervisningsråd
  • Isabell Vi vet att många befarar att den nya betygsskalan lett till att elever får sämre betyg, men tittar vi på gruppnivå så ser vi inte det - meritvärdena har inte sjunkit i jämförelse med den tidigare betygsskalan (IG-MVG). Till exempel kommer elever som fått betyg i den nya betygsskalan in på de allra flesta högskoleutbildningarna i större utsträckning än de som fått betyg i den gamla skalan. Andelen elever som får A eller B är oftast högre än andelen som tidigare fick MVG. Skolverket utvärderar även kunskapskraven och betygsskalan just nu och resultaten av den utvärderingen kommer att presenteras den 30 april 2016.

    Du skriver om att det kan vara svårt att förstå kunskapskraven. De är främst lärares arbetsredskap och blir tydliga genom undervisningen. Om du har frågor om vad som bedöms så vänd dig till dina lärare.

    Pernilla Undervisningsråd
  • Arthur Nej. Lärare sammanväger inte "provbetyg" på det sätt du beskriver till ett betyg - "A A A E på några prov, får du D som slutbetyg?". Det stämmer som Moa skriver ovan - att man för betyget A måste ha visat att man kan allt det som står i kunskapskravet för A men man måste inte ha visat det jämt och särskilt inte från början. Det förklarar vi även i denna filmen som länkas i Moas inlägg.

    Pernilla Undervisningsråd
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.