Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ocr läsning

Eran ocr lösning i iphone appen när den skannar räkningar är totalt värdelös.
I tidigare versionen av appen funkade det.
På senaste året så är det katastrof. Stäng av den om ni inte klarar av det. Säkert 1 på 100 räkningar som man lyckas med. Tar mer tid att försöka än att göra d manuellt.
Frustrerad

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Tråkigt att höra att du har problem med scaningen i appen.
    Funktionen är utvecklad att klara av räkningar med typsnit OCR B vilket är det typsnit som finns på de allra flesta fakturor.

    Några kunder har upplevt att ocr-funktionen fryses efter att de uppdaterat till iOS 10 men detta har avhjälps genom att installera om appen. I övrig har vi inga generella problem med funktionen.

    Om problemet frotfarande återstår är du välkommen att kontakta webmaster.bank@skandia.se och redogöra för vilken telefonmodell, version av iOS, samt något exempel på räkning som du inte lyckas att scanna.

    Mvh

    Andreas Kundservice
  • Hej!

    Detta har nog väldigt litet att göra med versionen av iOS. Min Xperia Z5 (Android 7) har, liksom min Galaxy Tab S (Android 6), precis lika svårt att scanna siffror med bankappen. Märkligt nog går det som en dans med Danske Banks och Handelsbankens motsvarigheter, fastän både telefon/platta och operativsystem är desamma!
    Funktionen är i sin nuvarande utformning helt oanvändbar och borde plockas bort, då nya kunder (som jag själv) luras att slösa tid innan man ger upp!
    Erik
  • Hej Erik!

    Problemet du upplever tyder på att problemet ligger i appen snarare än i någon specifik enhet. Det jag funderar på skulle kunna vara fallet just här är om fakturan du försöker scanna har ett mindre vanligt typsnitt som appen får problem med att scanna in. Får du pappersfakturor från olika företag och upplever du samma problem med samtliga i sådana fall?

    Mvh
    Robin
  • Hej!

    Problemet är nog generellt, rakt av. Ibland läser den in några siffror, men sällan alla (antal siffror) och sällan korrekt (2:or blir 7:or, t.ex.). Inga av de andra bankernas appar har någonsin uppvisat något liknande, oavsett typsnitt... Enda gångerna det varit svårigheter med deras inläsning, har varit vid dålig belysning.

    Mvh/Erik
    Erik
  • Hej igen Erik!

    Det jag skulle vilja be dig att göra då är att ringa in identifierad till kundservice så får en handläggare skicka in en felanmälan till oss så tar vi det vidare med våra utvecklare. Jag har tyvärr inte möjligheten att göra det via denna kanal. Du når oss kl 06:00 - 24:00 alla dagar i veckan på telefonnummer 0771 - 55 55 00.

    Mvh
    Robin
  • Upplever problem med scanning av räkningar sedan jag blev kund för ett tag sedan. Verkar som att det är ett problem. Tycker appen behöver ses över. Flera funktioner som filtrering och flera sökfunktioner
    ALEX
  • Hej! Scanningfunktionen fungerar inget vidare. Speciellt har den svårt att läsa OCR-numret. Mottagare och belopp brukar funka hyfsat så det har nog inte att göra med typsnitt på fakturan. Upplever att det har försämrats. Hälsn / Erika
    Erika Lönn
  • Hej Erika!

    Att dömma av de inlägg som kommit in här så verkar scanningsfunktionen fungera olika bra på olika enheter. För att det ska fungera krävs att betalningsavin har typsnittet OCR B och att det finns tillräcklig med ljus.
    Vi har dock inga generella problem med funktionen men alla inlägg och synpunkter här på forumet utvärderas och ses över.

    Mvh

    Andreas Kundservice
  • Jo, jag skulle säga att ni har generella problem.
    Det är appen det är fel på. I te våra telefoner eller ljusförhållanden. Upplevwr samma problem som ovan och har använt olika samsungmodeller. Och ja, mina räkningar har rätt typsnitt.
    tobias adelgren
  • Hej Tobias!

    Tack för ditt inlägg.

    Scanningsfuktionen fungerar olika bra på olika enheter. Det beror på kameran i enheten. Något du kan testa är att scanna lite från "snedden". En del telefoners kameror fokuserar bätte då.

    Mvh
    Severin Kundservice
  • Otroligt att ni inte fixat scanningen än, jag har irriterat mig på den i flera år! ICA bankens scan funkar perfekt varje gång och de har även QR kod scanningmöjlighet.
    Jesper Bristulf
  • Hej Jesper!

    Tack för ditt inlägg.

    Scanningsfuktionen fungerar olika bra på olika enheter. Det beror på kameran i enheten. Se till att ha tillräckligt med ljus och att scanna lite från "snedden".  En del telefoners kameror fokuserar bättre då.

    Om det skulle vara från ett visst företags fakturor scanningen inte fungerar så kan det bero på typsnittet på ocr/bg,pg/summa på fakturan. Att de inte har ordinarie typsnitt för fakturor. Det kan vi inte göra så mycket åt.

    Vi kommer att ta vidare ditt tips om scanning med QR-kod.

    Mvh

    Severin Kundservice
  • Men snälla, jag skrev ju att det funkar med ICAs app...
    Jesper Bristulf
  • Varför upprepar ni samma felaktiga svar om och om igen? Det är inget fel på våra telefoner, ljusförhållanden eller typsnitt. Det känns som att prata med en vägg. Om det funkar på andra sidor och inte funkar   en galaxy s7 så är det ju ert problem, inte samsungs.
    tobias adelgren
  • Hej!

    Fakturorna behöver vara i ett visst format för att de ska gå att skanna i vår app. Dock upplever vi att skanningen för Android inte fungerar tillräckligt bra. Vi håller just nu på att jobba på en ny version av appen med ny design och viss ny funktionalitet. Den planeras att vara klar under hösten 2018. Vårt mål är skanningen för Android då kommer att fungera bättre. Däremot så kommer man inte kunna skanna fler format än tidigare. Vi stödjer det vanligaste typsnittet som de flesta använder (OCR-B). Om inbetalningskortet är utställt i ett annat typsnitt så är det inte säkert att det fungerar.

    Om det är Android du upplever problem med idag bör du märka en förbättring i den nya versionen.

    Om det däremot är iPhone du har så kommer det inte bli någon större skillnad. Ett vanligt problem här är att det är för mörkt när man försöker skanna fakturan. Det kan då hjälpa att skanna fakturan i en ljusare miljö eller trycka på blixt-ikonen så att lampan tänds. Om det inte hjälper så kan det vara att fakturan är utställd i ett format som inte går att skanna.

    Du kan mejla ett ärende till kundservice.bank@skandia.se med ett kort på fakturan där alla uppgifter som skannas framgår tydligt så kan vi titta närmare på om det är formatet det beror på. Det kan vara så att fakturan kan komma att begäras in per post om vi inte kan se någon orsak till varför den inte går att skanna.

    Mvh
    Cristin Processledare Kundservice
  • Kan ni inte bara köpa in den utmärkta "scanninglösning" som både ICA och Länsförsäkringar uppenbarligen har tillgång till!  Jag funderar allvarligt på att byta bank.
    Jesper Bristulf
  • Hej Jesper,

    Det är jättetråkigt att du känner så, men i dagsläget kan jag dessvärre inte ge dig något annat svar.

    Mvh
    Cristin Processledare Kundservice
  • Jag har SEB för mitt företag och där funkar scannern varje gång, går fort och smidigt. Med Skandias lyckas jag med ungefär hälften av fakturorna....
    Fredrik
  • Hej Fredrik,

    Se gärna mitt inlägg lite längre upp från 2018-06-27 för att se om det är till någon hjälp.

    Hälsningar
    Cristin Processledare Kundservice
  • Förstår inte hur skandiabanken som är en profilerad "online" bank sen länge kan halka efter  så med en funktion som scanning av fakturor. Andra appar jag använder med samma funktion så som SEB fungerar utmärkt, där scannar jag in en ocr faktura på ca 1-2 sekunder. I skandias app kan man få sitta minuter med 1 faktura och till slut få skriva in allt eller delar av informationen själv...
    Ta en titt på era konkurenter och gör om
    Joakim
  • Så var det i gamla appen. Efter uppdateringen i höstas funkar det som med de andra bankerna. Jag har inga problem längre.
    Fredrik
  • Hej Joakim!

    Fakturorna behöver vara i ett visst format för att de ska gå att skanna i vår app. Vi stödjer det vanligaste typsnittet som de flesta använder (OCR-B). Om inbetalningskortet är utställt i ett annat typsnitt så är det inte säkert att det fungerar.

    Ett annat problem kan vara att det är för mörkt när man försöker skanna fakturan. Det kan då hjälpa att skanna fakturan i en ljusare miljö. Om det inte hjälper så kan det vara att fakturan är utställd i ett format som inte går att skanna.

    Du kan mejla ett ärende till kundservice.bank@skandia.se med ett kort på fakturan där alla uppgifter som skannas framgår tydligt så kan vi titta närmare på om det är formatet det beror på. Det kan vara så att fakturan kan komma att begäras in per post om vi inte kan se någon orsak till varför den inte går att skanna.

    Hälsningar
    Cristin Processledare Kundservice
  • Hej Fredrik!

    Vad roligt att höra att du upplever att det fungerar bättre sen uppdateringen av Android-appen i höstas!

    Hälsningar
    Cristin Processledare Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.