Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Det är för många steg när man ska lägga in en betalning

När man ska lägga in en manuell betalning är det för många steg. Man måste knappa in allting, klicka på lägg till, gå vidare till ännu en sida och sedan klicka godkänn, och bekräfta det.
Ett mer rimligt flöde vore:
  1. Lägg in uppgifter
  2. Klicka "lägg in för betalning"
  3. Bekräfta med "jajamen, jag är säker"
Allt utan att behöva klicka vidare till någon ny sida. Det blir inte bättre med en miljon steg, det är bara risk att man glömmer att gå vidare till den där onödiga godkännandesidan, och då blir betalningen aldrig utförd.

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Tack för förslaget! Många av våra kunder tycker att det är bra att man kan godkänna flera räkningar samtidigt i stället för att man ska behöva godkänna dem var och en för sig. I dagsläget är detta ingenting som vi planerar att ändra på. Om jag har missförstått dig är det bara att återkomma!

    Mvh
    Cristin Karlsson Processledare Kundservice
  • Ja, min poäng var att jag vill inte ha några fler steg efter att jag har lagt in räkningen.

    1. Mata in räkning
    2. Klart!
    Inte något extra steg efteråt, det är helt onödigt. Jag lägger ju inte in räkningar som jag inte tänker betala.
    Fredrik
  • Hej!

    Själva godkännande-steget finns bl.a. för att man ska se en sammanställning och har möjlighet att kontrollera att allt är rätt innan man godkänner att betalningarna ska genomföras. Som t.ex. att man inte råkat lägga in samma betalning två gånger.

    Mvh
    Cristin Karlsson Processledare Kundservice
  • Jag tror säkert att det finns en orsak till att det är som det är, det jag säger är att jag tycker att det inte borde vara så, det är onödigt jobbigt och krångligt.

    Kontroll av dubbletträkningar känns väldigt enkelt att automatisera.
    Fredrik
  • Hej,

    jag håller fullständigt med Fredrik. Detta är en klar försämring från tidigare, tidigare var det godkänn i två steg, numera måste man godkänna tre (!) gånger. Ni gör många bra saker men där måste ni förbättra er. Kolla hur Klarnas app funkar.
    Sedan är textinmatningen i denna app besvärande med menyer som döljer vad jag skriver. Slutligen, om man kollat en tidigare fråga vill man med knappen ”tillbaka” inte börja om från huvudmenyn.
    Mvh
    /Magnus
    Magnus Tormalm
  • Hej Magnus,

    Kan du beskriva lite mer vad som händer när du måste godkänna betalningarna tre gånger i appen?

    Flödet ska fungera så här:
    1. Du fyller i dina uppgifter och trycker på "Registrera" 
    2. Du du väljer om du vill gå vidare till att godkänna betalningen eller registrera fler betalningar.
    3. Tryck på att du vill godkänna betalningen/betalningarna och signera med Mobilt BankID.
    Är det en iOS-enhet som du har? När du klickar på "Tillbaka" och får börja om från huvudmenyn, använder du de inbyggda knapparna i appen eller använder du telefonens inbyggda bakåt-navigering? Jag har försökt att återskapa detta men jag kommer endast till föregående sida. Kan du förklara lite mer vilken sida du är på, går till när du sedan väljer tillbaka?

    Jag har även tittat på det här med att menyerna döljer vad man skriver men jag skulle behöva något exempel där det inträffar för dig så jag kan titta närmare på detta.

    Hälsningar
    Cristin Karlsson Processledare Kundservice
  • Jag upptäckte senast idag av ren slump att en räkning jag lagt in för 2 dagar sedan inte betalats antagligen för jag missade det sista steget. Håller fullständigr med ovan nämnd kritik mot appen. Fyller man in en räkning och trycker på registrera räkning så är man väl självklart ute efter att godkänna/betala räkningen. Om ni vill erbjuda en möjlighet att rätta till ett fel så kan ni isåfall visa en sammanställning efter betalning så kan personen i fråga ta bort ev betalningar i efterhand, vilket er app är kapabel till då jag använde den funktionen idag.
    Jr
  • Hej Jr!

    Tack för att du har tagit dig tid att skriva till oss! En anledning till att vi har det så är för att man inte ska behöva signera med Mobilt BankID för varje enskild räkning man lägger in utan man kan signera alla räkningar samtidigt.

    Hälsningar
    Cristin Karlsson Processledare Kundservice
  • Jo ni har sagt det förr och jag är övertygad om att det går att få den funktionaliteten utan att det behöver kännas som att man går igenom så många steg. Exempelvis så kan man fylla i alla uppgifter man behöver fylla i på samma sida utan att behöva gå från sida till sida. (vilket känns som en felaktig riktning ni valt att gå i den nya appen, att stycka upp alla stegen på en egen sida vilket gör att det tar längre tid att gå igenom hela processen) Vill man sedan ge folk möjlighet att skriva in fler räkningar så kan man ha både en "Lägg till ny räkning" och en "Betala räkningar" knapp på sidan så man inte behöver gå igenom ytterligare onödiga steg. Om dessa ändringar är för svårt för er att införa så är minsta möjliga ändring jag skulle rekomendera är åtminstone att byta ordval från "Registrera betalning" vilket jag känner att man kan uppfatta som att räkningen betalas till typ "lägg till betalning" eller "spara betalning" innan man kommer till betala räkningen sidan.
    Jr
  • Jag fattar inte den invändningen, man behöver ju inte signera med bank-id över huvud taget?
    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Via appen så är det signering med BankID vid räkningsbetalning.

    Hälsningar

    Cristin Karlsson Processledare Kundservice
  • Ännu en anledning till att den är värdelös, så den använder jag inte.
    Fredrik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.