Till senaste kommentaren

Byta konto för betalning av räkning

Hej! Det fungerar inte att byta konto för betalning när jag är inne på en e-faktura för att betala den. Måste gå in på internetbanken. Mkt osmidigt & frustrerande. Med vänlig hälsning, Johanna

Johanna Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Jag förstår tyvärr inte riktigt hur du menar för det går inte att byta konto för en enskild e-faktura via internetbanken heller. Däremot så kan man ändra konto för alla e-fakturabetalningar via internetbanken. Är det den funktionen som du tänker på eller missuppfattar jag det du skrev?

    Mvh

    Fredrik Processledare kundservice
  • Jag trodde man kunde välja direkt vid betalning av e-faktura vilket konto summan ska dras från. Men det går alltså inte? Jag har e-fakturor som ska dras från olika konton. T.ex CSN från ett konto och TV-licens från ett annat. Är detta upplägg inte möjligt att ha? Har bytt bank till er från Swedbank. Där gick det att vid betalning av e-faktura välja vilket konto fakturan skulle dras från.

    Johanna
  • Hej igen!

    Nej tyvärr är det inte möjligt hos oss ännu, men vi kommer titta på att införa detta framöver.

    Mvh

    Fredrik Processledare kundservice
  • Jag skulle vilja pusha för ett enkelt sätt att byta konto för betalning av en räkning, oavsett om den är upplagd manuellt eller via e-faktura. Ibland råkar man lägga in den för betalning från fel konto, och i dagsläget får man börja om från början. E-faktura är ännu sämre, där går det inte att styra vilket konto respektive räkning betalas från, och du går inte att ändra i efterhand.

    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    E-faktura funkar så att när du lägger upp avtalet så väljer du ett konto där samtliga egirobetalningar ska dras ifrån. Det enda man kan göra sen är att byta konto det ska dras ifrån men då dras alla efakturor från det kontot. Det går inte att koppla efakturor till olika konton.

    Det är tyvärr så våra system fungerar i banken, och det ser inte ut att ändras inom det närmsta året.

    Mvh Marcus

    Marcus Kundservice
  • Oj då, lång backlog. Det är tråkigt att inte kunna separera sina e-fakturor bättre, min målbild är ju att varenda räkning ska komma på det sättet, och vissa ska betalas på "familjekontot", andra är mina egna. Papper och autogiro känns förlegat.

    Fredrik
  • Jag tycker att det här är ett viktigt förslag. Jag har inga problem med att efakturorna kommer in på mitt privata konto, men vill kunna ändra dem så de dras från familjekontot.

    John
  • Hej John!

    Det är fortfarande så att du enbart kan ha ett specifikt konto som e-fakturor dras ifrån. Idagsläget finns det inga planer på att ändra detta förfarande.

    Du kan dock ändra konto men då man inte kan ha gemensamma konton hos oss måste det vara till ett konto där du står som innehavare.

    Mvh

    Andreas Kundservice
  • Jag är medveten om att jag, ur ert perspektiv, inte kan ha ett gemensamt konto. Praktiskt sett när jag sätter upp ett konto som två personer har tillgång (fullmakt) till kan det hanteras som ett gemensamt, t.ex. föra över pengar eller lägga upp betalningar.

    Men det var inte vad detta handlade om.

    Jag tycker att det är viktigt att, efter mottagandet av en e-faktura, kunna ändra vilket konto som ska belastas.

    John
  • Hej igen!

    Jag har vidarebefordat ditt önskemål till ansvarig så får vi se hur det blir framöver.
    I dagsläget finns det dock inget som tyder på att detta kommer att ändras inom någon snar framtid.

    Mvh

    Andreas Kundservice
  • Får man fråga om det finns planer för att ändra nånting över huvud taget, inom någon sorts framtid? För femton år sedan var Skandiabanken jättebra, numera är den i jämförelse som bäst medioker. Och apparna är ett skämt.

    Det finns en massa konstiga förbättringar att göra i internetbanken och appen, och den enda förändring som skett det senaste året är att inloggningsrutan har bytt utseende?

    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Det finns planer och vi jobbar fortfarande med att göra vår internetbank responsiv/mobilanpassad och förbättra hela upplevelsen. I samband med det kommer vi även förbättra apparna. Tyvärr så blir det mycket buggrättningar och mindre saker som inte märks av. Så jag förstår att det man tycker att allt står stilla.

    Tyvärr så har jag inget konkret som jag kan gå ut med att vi har en viss funktion vid ett visst tidpunkt.

    Mvh

    Marcus Kundservice
  • En sak som jag saknar med i praktiken alla svenska banker är möjligheten till tydligt kundinflytande. Flera gånger har jag fått svaret att man skickat önskemålet vidare till ansvarig och efter det försvinner det i ett svart hål, både inom Skandiabanken och andra banker.

    Jag skulle vilja se något liknande uservoice där jag som användare får lägga förslag och rösta på egna och andras förslag. Då skulle banken enkelt kunna se vad vi som kunder tycker är viktigast och vi som kunder skulle också få en upplevelse hur snabbt banken introducerar de funktioner och tjänster som vi vill ha.

    Jag påstår att en nära koppling till sina kunder ger en konkurrensfördel och jag tror att Skandiabanken har rätt ägarstruktur för att kunna dra nytta av det fullt ut.

    Det finns stora företag som redan kör på det här sättet, t.ex. Microsoft. Här är en länk till Microsofts uservoice om Xbox: https://xbox.uservoice.com. I Skandiabankens fall vore det nog lämpligt att bara identifierade kunder kan lägga förslag och rösta, så det får nog ligga efter en BankID-inloggning.

    Det tycker jag vore något för Kajsa Nordborg att implementera.

    John
  • Hej John!
    Tack för din input och ditt engagemang!

    Alla önskemål och synpunkter som lämnas i detta form, direkt till kundservice, i kundundersökningar, i bloggen, via klagomål med flera kanaler tar vi tacksamt hand om.

    Dessa sammanställs och presenteras sedan för de grupperingar (privat och företag) på Skandia som fattar beslut om hur vi fördelar våra utvecklingsresurser på de önskemål och behov av förändring som finns.

    Jag kan alltså försäkra dig om att dina och andra kunders önskemål inte åker inte i något svart hål. Däremot blir jag, liksom säkert ni kunder, frustrerad över att det tar tid att få igenom till synes enkla förändringar. Jag jobbar ständig för att förbättra våra produkter och tjänster. Så fortsätt komma med idéer och synpunkter. Utan denna dialog kan vi inte utvecklas.

    Bra idé om att få rösta på olika förslag, John! Den tar jag till mig.

    Kajsa

    Kajsa Nordborg
  • +1 för uservoice!

    Fredrik
  • Hej,

    Undrar VARFÖR det inte finns några planer på skapa möjligheten att välja konto för enskilda e-fakturor?

    Carl
  • Eftersom jag läst hela tråden har jag redan förstått att det inte är något ni planerat att ändra. Därför var min fråga just VARFÖR ni inte vill ändra detta. Uppenberligen finns det en efterfrågan från era kunder till denna möjlighet, och många andra banker som inte profilerar sig som internetbanker har lyckats lösa detta. Så hur motiverar ni att ni INTE ska/kan göra detta? Varför anser inte Skandiabanken att denna möjlighet ska finnas?

    Carl
  • Hej Carl!

    Jag tar ditt ärende vidare till berörd avdelning för att undersöka saken vidare. Återkommer till dig vid svar.

    Trevlig kväll!

    Mvh,

    Nina
  • Hej Carl!

    Vi har fått ett svar från våra produktutvecklare som säger att de är medvetna om att det finns ett önskemål om att kunna ha efakturor från olika konton. Tyvärr så finns det ingen annan anledning än att all utveckling måste prioriteras. Och dessvärre så har inte den här ändringen någon högre prioritet just nu. Så i dagsläget så finns det inget bestämt datum.

    Jag förstår att det inte var ett svar som du ville ha men tyvärr så är det verkligheten.

    Mvh

    Marcus Kundservice
  • Kan ju bara tipsa om UserVoice som ett bra system om man vill att användare ska kunna ha något att säga till om kring utvecklingen.

    Jag kan ärligt säga att jag inte märkt av en enda utveckling/förbättring de senaste åren, så jag undrar vart alla utvecklingstimmar går? Till att utveckla obskyra nya tjänster som säljare hittat på kan man ju gissa, men som vi gamla kunder aldrig ser.

    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Vi utför ständigt kontinuerliga uppdateringar på både internetbanken och i appen och många av dem är just önskemål från olika kunder. Sen är det ju inte alltid en uppdatering syns då många uppdateringar också sker för att förbättra själva prestandan. Några exempel på vad som förbättrats under 2015/2016 är att vi har sänkt åldersgränsen för electronkort från 13 till 9 år samt en utökad möjlighet för extrakortsinnehavare att administrera extrakortet i internetbanken och appen. Dessa är några funktioner som våra kunder önskat och som vi också implementerat.

    Jag tar absolut vidare ditt förslag om UserVoice också då vi är glada för alla tips som vi kan ta emot! Precis som Kajsa tidigare skrev så sammanställer vi alla önskemål som kommer in till oss via detta forum och alla tips registreras och sedan prioriteras de som är mest önskade för tillfället.

    Mvh,

    Tobias
  • Jag tror att frustrationen i den här tråden till viss del beror på bristen på transparens från bankens sida.

    Kajsa skriver att våra idéer och önskemål sammanställs och utan denna dialog kan inte Skandia utvecklas. Problemet är att vi som kunder inte upplever en dialog utan det känns mer som att jag slänger in brev i ett brevinkast. Frustrationen gör att vi inte ser de saker som faktiskt händer, vilket tydligt visas av kunderna Fredrik och Carl här i tråden.

    Svaret från produktutvecklarna (via Marcus på kundservice) tolkar jag som att de inte uppfattar att kunderna i allmänhet tycker att det är viktigt att kunna ändra belastningskonto för en betalning, i förhållande till allt annat som finns på att-göra-listan.

    Jag jobbar på mjukvarusidan och har erfarenhet av hur svårt det är att bedöma vad kunderna vill ha från en lista av saker. Ni som möter kunderna, hur viktar ni vad vi som kunder vill i sammaställningen till produktledningen? Hur ska vi som kunder göra för att visa vad vi vill ha?

    Det är här modellen med uservoice verkligen kommer till sin rätt. Det är enkelt för produktutvecklarna att se vad som får mest röster och för kunderna att se vad som är påbörjat respektive slutfört.

    Jag tror absolut på mer transparans från bankens sida (och dess utvecklingsavdelning). Jag påstår att en nära koppling till sina kunder ger en konkurrensfördel och jag tror att Skandiabanken har rätt ägarstruktur för att kunna dra nytta av det fullt ut. Skandiabanken är också en relativt liten bank och borde därför kunna vara snabbfotad.

    För övrigt vill jag kunna ändra belastningskonto för en befintlig betalning.

    /John

    John
  • Hej John!
    Jag förstår att det känns trögt och jag blir också frustrerad för att få ut ny och ändrad funktionalitet ibland inte sker så snabbt som både ni och vi önskar.
    Du (och alla andra i denna tråd) ska veta att vi jobbar hårt för att få igenom era önskemål.
    En förklaring till att det ibland tar tid är att vi som en del av finansbranschen samtidigt flera nya regelvek att anpassa oss till. Det gör att mycket av vår utvecklingskapacitet går åt att säkerställa att vi uppfyller dessa nya regelverk. De kommer er till godo, även om det inte blir så flashigt och ger er någon ny funktionalitet.
    Snälla ge inte upp utan fortsätt lämna er feedback. Vi tar hand om den.
    /Kajsa

    Kajsa Nordborg
  • Hej igen!
    Även om just de önskemål som finns i denna tråd inte har prioriterats ännu så är här en lista på några av de kundönskemål vi genomförde under 2015:

    -Electronkort från 9 år.
    -Möjlighet att sänka köpgränsen till 0 kr.
    -Möjlighet att sänka uttagsgränsen till 0 kr.
    -Förbättrade felmeddelanden: När en kund gjort en räkningsbetalning som debiterades kontot

    direkt och kunden inte hade täckning fick kunden ”Tekniskt fel”. Nu får kunden ”Täckning

    saknas”.
    -Möjlighet att ta bort en räkning som ligger under omförsök.
    -Tydligare pop-up ruta vid räkningsbetalning på helgen där beloppet dras direkt från kontot.
    -Tydligare felmeddelande när beloppsgränsen överskrids på Swish.
    -Chatt via appen har lanserats.
    -Stöd för Apple Watch.
    -Möjlighet att redigera fler fält för räkningsbetalningar och e-fakturor i appen, t.ex. datum och belopp.
    -Appen är snabbare.

    /Kajsa

    Kajsa Nordborg
  • När ni nu har lanserat nya Internetbanken tar jag och väcker den här tråden igen. :-)

    Jag tycker fortfarande att det är viktigt att, efter mottagandet av en e-faktura, kunna ändra vilket konto som ska belastas. Nu sitter jag och gör överföringar mellan konton (i framtiden) efter att jag tagit emot en e-faktura.

    Och så slår jag ett slag för "uservoice" enligt ovan.

    John
  • Hej John!

    Det vi gjorde var egentligen bara att vi designade om översiktssidan. Några nya funktioner är tyvärr inte aktuella just nu men jag tar vidare dina önskemål till berörd avdelning.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Mvh

    Andreas Kundservice
  • får ni betalt för att förlöjliga ett enkelt system som att välja betalkonto själv på e-fakturan.
    tråden har varit i gång i två år ??.länsförsäkringar bank som jag har haft innan er har funktionen så det kan inte ha med utvekling att göra efter som den reda finns .kanse grotmäniskorna på era kontor skulle bytas ut så att ni hänger med . vad skall man säga det är sorligt och ni förlorar till slut kunder.
    jonas
  • Hej Jonas!

    Tyvärr är det så läget ser ut idagsläget. Gällande dina åsikter så har jag tagit dem vidare till berörd avdelning.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Mvh


    Andreas Kundservice
  • Jo men det har ni sagt i två år nu. Berörd avdelning. Kanske dags att tillsätta en avdelning först och inte bara snacka. Funderar på att byta bank. Rekommenderar ju inte en bank som säger att vi jobbar på det sen kommer med samma mantra år in och ut för en enkel åtgärd.
    Jonas
  • Gör det. Gräset är grönare på andra sidan. Swedbanks app är hundra gånger bättre, och de är på god väg med att bygga en ny internetbank.

    Dock är de ännu sämre på feedback på förslag. De åker in i ett svart hål. Jag är osäker på om det är bättre eller sämre än att få samma svar år ut och år in utan att det händer något.
    Fredrik
  • Hej!

    Det kommer väldigt många tips från alla möjliga håll och självklart skickar vi dem vidare till våra utvecklare eller berörda avdelning. Tyvärr går det inte att få igenom allt. Vissa saker prioriteras högre än andra. Men fortsätt att ligga på, ju större efterfrågan för en tjänst är desto större är sannolikheten att det faktiskt händer.

    Nedan finner ni ett axplock av önskemål från kunder som skickat in önskemål om ny funktionalitet.

    https://blogg.skandiabanken.se/hem/Blogg/Bra-ekonomibloggen/Dates/2016/10/Kundernas-onskemal-driver-oss-framat/

    Utöver det har vi även nu i decemper lanserat Skandia Ung som varit mycket efterfrågat på senare år.

    Mvh

    Robin
  • Hej!

    Har precis bytt till Skandiabanken och blivit mäkta frustrerad över uselheten hos det som, hos en bank utan kontor, borde vara bäst - bankapplikationen. Ser på denna tråd, att över 4(!) år har passerat, utan att en så enkel och användbar sak, som att kunna byta från-konto på e-faktura, har blivit åtgärdat.
    Det bådar inte gott, då det inte precis är det enda som behöver åtgärdas... Det går t.ex. inte att klicka på en post i kontoutdraget för att se detaljerna och scanning vid registrering av faktura är på gränsen till helt icke-fungerande, eller rent av farlig, då siffror faller bort eller byts ut. Svälj stoltheten och kika litet på hur bra Handelsbankens, eller Danske Banks motsvarigheter fungerar!
    Erik Edlund
  • Längst upp står det "Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information."

    Det stämmer ju inte alls, det är lika aktuellt som förut eftersom det inte hänt något på de gångna tre åren
    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Meddelande lägs automatiskt upp på trådar som uppnår en viss ålder (jag vet tyvärr inte exakt efter hur lång tid det sker).

    Det läggs upp för att notifiera personen som läser i den att informationen eventuellt kan vara gammal och att det finns mer aktuell någon annanstans men så är det ju inte i det här fallet precis som du skriver.

    Mvh
    Robin
  • Det är irriterande att det fortfarande inte går att ändra vilket konto som belastad för en enskild betalning (e-faktura). I mitt fall / exempel får jag en kreditkortsfaktura som tillhör hushållet. Istället för att bara belasta vårt ”familjekonto” måste jag varje gång göra en överföring till mitt egna konto (som alla e-fakturor är kopplade till - inget som jag vill ändra) och sedan kan jag godkänna betalningen av fakturan. Detta gör också att det blir svårare att följa vad pengarna på vårt familjekonto används till. Alternativt kan man ju undvika e-faktura helt men det
    Christer
  • Jag instämmer helt med Christer. I vår familj sitter vi med automatiska överföringar för de fasta kostnaderna för t.ex. hyran, DN, SvD, Spotify, Netflix osv men de rörliga kostnaderna som t.ex. elnät och elförbrukning och det gemensamma kontokorten måste hanteras med manuella överföringar.

    Tråden är nu 1229 dagar gammal.
    John
  • Hej John och Christer!

    Jag noterar att även ni önskar denna funktion och vidarebefordrar önskemålet till berörda personer inom banken.

    Mvh
    Linnéa
  • Nu är det dags att väcka upp den här tråden igen. :-)

    Det vore himla bra att kunna ändra konto på en upplagd betalning oavsett om det är en e-faktura eller inte.
    John
  • Hej John!

    Tack för ditt tips! Vi jobbar inte aktivt på att utveckla detta idag, men det är väldigt viktigt för oss att veta vad du som kund önskar så vi vet vad som önskas mer eller mindre. I första hand så prioriterar vi efter efterfrågan.

    Hälsningar
    Cristin Processledare Kundservice
  • Får man fråga hur ni mäter efterfrågan? Det är ju inte direkt så att de saker jag sett någon fråga efter i det här forumet har fått någon respons. Någon annan förbättring har jag inte heller sett de senaste åren.
    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Alla önskemål som kommer in via chatt, mejl, telefon eller här samlas ihop i vår Tipsbank. Därefter så tittar man på vad som är mest efterfrågat. Vissa saker kan kräva för mycket resurser för att de ska vara möjliga att genomföra just nu, och då måste vi dessvärre lägga dem åt sidan så länge och gå vidare med andra önskemål.

    Några exempel på önskemål som genomfördes under 2017:
    • Att kommande autogirodragningar ska visas under kommande betalningar
    • Visa upp kvar till köpgräns i internetbanken
    • Flera alternativ till utlandsbetalningar så man vet i förväg vad utlandsbetalningen totalt kostar i avgifter på vägen till mottagaren.
    • Information i internetbanken hur kontonumret ska skrivas till den andra banken vid en överföring.
    • Förtydliganden av olika felmeddelanden
    Några exempel på önskemål som genomfördes under 2016:
    • Swish och app för omyndig (Skandia Ung)
    • Att man i internetbanken kan se vilket mottagarkonto överföringen har gått till
    • Möjlighet för extrakortsinnehavaren att administrera sitt extrakort (aktivera, ändra köp-uttagsgräns, regionspärr, beställa ersättningskort m.m.)
    • Möjlighet att ge fullmakt på kreditkortskonto
    • Information om omförsök och de olika statusarna som finns under Kommande betalningar i internetbanken
    • Möjlighet att göra överföringar till och frå en depå i appen
    • Utskriftsfunktion på detaljinformationen på en transaktion på kontoutdraget
    • Möjlighet att exportera periodens transaktioner på kreditkortet till Excel
    • Saldo ska visas på till-kontot vid en överföring i internetbanken
    • Visa namn på avsändare/mottagare på kontoutdraget på swishbetalningar i stället för mobilnumret.
    • Möjlighet att beställa ersättnings-PIN så man kan beställa en ny PIN-kod till banken utan att bli utelåst från internetbanken tills den nya mottagits.
    • Möjlighet att avsluta konton själv via internetbanken i stället för att behöva kontakta banken.
    Mvh
    Cristin Processledare Kundservice
  • Hej,
    Rätt gammal tråd men fortfarande aktuell verkar det som.

    I ett svar från 31/5 2016 räknas genomförda förbättringar upp, bla detta:
    "-Möjlighet att redigera fler fält för räkningsbetalningar och e-fakturor i appen, t.ex. datum och belopp." 
    Men det enda som går att göra i appen är att ta bort och visa e-faktura. Visning funkar dessutom på typ 1/5 av alla fakturor. Fanns det en bättre app förut eller vad är det frågan om?
    Mvh Jonas
    Jonas
  • Hej Jonas,

    Funktionaliteten för att ändra datum på godkända betalningar är samma som i vår tidigare version av appen. Några efterfrågade nyheter som kom var bl.a. möjlighet att utföra framtida eller stående överföringar, aktivera kort, se hur mycket man har kvar att förbruka av köpgränsen på kortet.

    I dagsläget har vi inget datum för när det skulle kunna bli möjligt att ändra datum på godkända betalningar utan detta måste man fortsättningsvis göra i internetbanken.

    Hälsningar
    Cristin Processledare Kundservice
  • Vad sägs om att endera i appen eller internetbanken kunna byta konto på en e-faktura? Typ det som tråden skapades för, ungefär för fem år sedan...
    John
  • Hej John,

    Dessvärre har vi inte möjlighet att genomföra alla önskemål. Det betyder inte att det aldrig kommer att bli av, men detta är en väldigt stor utvecklingsinsats systemmässigt vilket man kanske inte kan tro och därför har vi inte haft möjlighet att prioritera detta önskemål hittills.

    Hälsningar
    Cristin Processledare Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.