Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad har jag som resenär för rättigheter när jag reser med tåg?

Vilka rättigheter har jag som resenär när jag reser med SJs tåg och vilken hjälp finns att få vid en försening?

Kommentarer

  • Det kan ofta vara bra att som resenär själv veta om vilka rättigheter man har och vad för typ av hjälp man kan få vid en försening. SJ trafikerar hela Sverige med både korta och långa sträckor. Det innebär att vi omfattas av två regelverk, den nya lagen och Tågpassagerarförordningen. Vi har därför samlat en del saker för respektive regelverk som kan vara bra att känna till nedan.

    • TÅGPASSAGERARFÖRORDNINGEN (Resor över 150 km)

    Assistans vid försening eller inställd avgång.
    Du ska informeras om eventuell förändringar och beräknade avgångs- och ankomsttider så snart den informationen blir tillgänglig.

    Vid en försening på mer än en timme ska du erbjudas måltider och förfriskningar (om de rimligen kan levereras), logi (vid behov) och transport från tåget till järnvägsstationen, eller till det slutliga målet för förbindelsen om tåget har blivit stående på linjen, om detta är fysiskt möjligt.

    Ersättning vid försening eller inställd avgång.
    Om du ankommer till slutdestinationen mer än 60 minuter försent har du möjlighet att välja mellan följande:

    Återbetalning av hela biljettpriset om du beslutar dig för att inte fortsätta din resa och, vid behov, en returresa till den första avreseorten.

    Fortsatt resa eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt. Ombokning av resan till slutdestinationen till ett senare datum.

    Om tåget du reser med blir försenat gäller:
    60 minuters försening ger 25 % av biljettpriset tillbaka.
    120 minuters försening ger 50 % av biljettpriset tillbaka.

    I den här broschyren från Europeiska kommissionen som du hittar i våra resebutiker och på SJ.se kan du läsa mera om tågpassagerares rättigheter. Även i våra allmänna villkor finner du mera information kring detta.

    • NYA LAGEN (Resor under 150 km)

    Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter

    Från den 1 april gäller en ny lag som förstärker resenärers rättigheter.
    Från den 1 april 2016 får du som reser med vissa av SJs tåg stärkta rättigheter.
    De nya rättigheterna gäller för dig som åker med ett SJ-tåg som kör en kortare sträcka än 150 km räknat från första till sista stationen. För längre sträckor gäller fortfarande resenärers rättigheter enligt Tågpassagerarförordningen.

    Om det tåg du reser med blir försenat gäller:
    20 minuters försening ger 50% av biljettpriset tillbaka
    40 minuters försening ger 75% av biljettpriset tillbaka
    60 minuters försening ger hela biljettpriset tillbaka

    Om tåget du tänker resa med riskerar att bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat färdmedel och få ersättning för det: Du har rätt att få ersättning för ett alternativt transportmedel om valet av transportmedel är skäligt.

    Den högsta ersättningen du kan få är 1163 kr per resa. Om du inte har löst biljett i förväg sänks din ersättning med motsvarande belopp.

    OBS! Alkoholhaltiga drycker ersätts ej.

    Här hittar du mer information om den nya lagen och de förstärka rättigheterna som träder i kraft den 1 april 2016.

    Alexander SJ Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.