Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur gör jag för att boka om min biljett via SJ.se?

Hur gör jag en ombokning av min biljett på SJ.se?
Hur gör jag en ombokning av min tjänsteresa på SJ.se?

Kommentarer

  • Så här bokar du om din ombokningsbara biljett:

    1. Sök beställningen som du vill använda till en ny resa via sidan Min resa.

    2. Välj sedan den resa du vill ändra på Ändra resa > Omboka



    3. Markera den/de resenärer som ska bokas om, så att rutan vid resenären bockas i. Det är inte möjligt att ändra namn på resenären.
    Här syns även beloppet på ombokningsvärdet. Klicka sedan på Fortsätt.


    4. Du hamnar i ett nytt bokningsflöde där det är möjligt att Byta sträcka och Byta datum.  (Biljettpriset, exklusive bokningsavgiften, omvandlas till ett ombokningsvärde.)


    Ändrar du sträckan fyller du i rätt sträcka och klickar på Uppdatera 



    5. Välj sedan den avgång som biljetten ska ombokas till. Klicka på Fortsätt
    Det är möjligt att välja Ej ombokningsbar eller Ombokningsbar biljett vid ombokning. 



    6. I steg 3 i bokningsflödet finns möjligheten att välja plats, och här visas även beloppet på eventuell mellanskillnad. Klicka på Fortsätt när platsen/platserna är valda.
     


    7. I översikten finns en mer detaljerad sammafattning av ombokningen. Klicka på Fortsätt för att komma till det sista steget Betalning



    Hur ändrar jag resenär som skall åka på den nya ombokade biljetten?
    För att omboka till ny resenär - byta namn på resenären, så kontaktar du vår kundservice på 0771 75 75 75 tonval 2.1.

    Hur ombokar jag flera resenärer samtidigt?


    Omboka tur och retur resa i samma beställning
    Du behöver ändra en resa i taget om du vill omboka på både tur och retur resan i din beställning.

    Vill du omboka en tjänsteresa behöver du logga in på din sida först, och sedan följa stegen ovan.

    Du kan använda ditt ombokningsvärde för att köpa:

    • resa med SJs tåg
    • resa som kan ombokas
    • resa som inte kan ombokas eller återköpas

    Du kan inte använda ombokningsvärdet vid köp av:

    • resa med länstrafiken
    • resa som kan återbetalas
    • mängdköp, t ex månadsbiljett och årskort
    • resa med en annan tågoperatör än SJ

    Kan jag resa vid ett senare tillfälle?
    Om du inte vet när du vill ha den nya resan så kan du istället klicka på: Ändra > Avboka. På så vis sparas ditt ombokningsvärde och är sedan giltigt i 180 dagar från tågets ordinarie avgångstid.

    Biljettpriset, exklusive bokningsavgiften omvandlas till ett ombokningsvärde som du kan använda vid byte till en eller flera nya resor. Om priset på den nya resan är lägre skickas ett värdebevis till kontaktpersonen för resan, via mejl eller SMS inom en vecka, på ej utnyttjat ombokningsvärde. (Så här använder du värdebevis).

    Hur avbokar jag en biljett i appen?

    Hur ombokar jag en biljett i appen?



    (Senast uppdaterad 2018-10-12)

    Alexander SJ Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.