Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur bokar jag en resa som resebokare?

Jag vill boka en biljett åt min kollega via SJ.se, hur gör jag?

Kommentarer

  • För att boka som resebokare med ett företagsavtal via SJ.se så behöver du vara inloggad och ha ett företagsavtal kopplat till dig.

    1. Du startar från SJ Biz företagsportal. Du kan antingen klicka du på SJ Biz företagsportal direkt när du loggat in.



    Eller så för du musen över ditt namn högst upp i högra hörnet för att komma åt den sidan. Under ditt namn visas SJ Biz företagsportal, klicka på den. I menyn till höger väljer du Boka resa som resebokare. OBS! Om du går in bokningsflödet från startsidan istället för från SJ Biz företagsportal, kommer du in i flödet för affärs- och privatresenärer och inte för resebokare.



    Välj det avtal du önskar att använda som betalare och klicka sedan på Fortsätt.

    2. Välj resenär. Ska du boka åt en resenär som inte är ansluten till SJ kundnumret väljer du Lägg till en tillfällig resenär.



    3. Du bokar sedan som vanligt fram till Betala genom att välja avgång, komfort och eventuella tillval under er resa. Om ni har några avtalspriser så står det Företagspris under priset.



    4. När du kommit till Betala ser du att under betalningsmedel så står det "SJ Faktura" eller "Resekonto" beroende på vilken typ av avtal ni har. Du har också möjlighet att märka en "SJ Faktura" med fakturareferens eller ett kostnadsställe vid bokningstillfället.



    Jag får inte upp resenärslistan i 2 steget i bokningsdialogen. Vad gör jag?
    Vanligtvis beror det på att du inte är ansluten som resebokare. För att kunna boka i företagets räkning som resebokare behöver du först ansluta dig till deras avtal.

    Hur ansluter jag till ett företagsavtal?

    Det går också bra att kontakta vår avtalssupport per telefon så kan vi hjälpa dig att ordna detta. Tänk på att du i så fall behöver ha företagets kundnummer till hands, har du det inte själv så behöver du vända dig till reseansvarig inom företaget.

    sökord: resebeställare

    Malin SJ Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.