Till senaste kommentaren

Hur ansöker jag om ersättning vid en försenad resa?

Mitt tåg blev försenat. När har jag rätt till ersättning och hur ansöker jag? När får jag min ersättning och hur får jag den utbetald?

Kommentarer

  • Har du blivit försenad på din tågresa har du möjlighet att ansöka om ersättning. SJ tillämpar EUs regelverk vid förseningar på resor över 150 km. För resor under 150 km ersätter vi enligt (Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter)

    Detta gäller för tåg som kör 150 km eller längre:
    Vid 60 minuters försening eller mer ersätter vi 25 % av biljettpriset
    Vid 120 minuters försening eller mer ersätter vi 50 % av biljettpriset

    Detta gäller för tåg som kör kortare sträcka än 150 km:
    20 minuters försening ger 50% av biljettpriset tillbaka
    40 minuters försening ger 75% av biljettpriset tillbaka
    60 minuters försening ger hela biljettpriset tillbaka

    Du ansöker om ersättning via hemsidan www.sj.se - klicka här för att komma direkt till formuläret.

    Utbetalning sker i första hand till samma konto som användes vid betalning. Betalades resan kontant sker återbetalningen till kontot du anger vid din ansökan. Om resan är betald med SJ Prio-poäng får du ersättning i form av poäng, enligt samma ersättningsregler.

    Har du rest med flera olika operatörer?
    Då rekommenderar vi att du skickar din ansökan via det här formuläret istället, på så vis hamnar din ansökan automatiskt hos den operatör som orsakat din försening.

    När SJ inte finns med på resan:
    Du ansöker om ersättning hos den operatören som orsakade din försening om det inte finns någon delsträcka med SJ på din resa.

    Vill du läsa mer om vilka regler det finns kring ersättning vid tågförsening kan du göra det genom att klicka här.


    (Sökord: Prio poäng Prio-poäng)
    Alexander SJ Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.