Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

FAQ SJ Biz - SJ.se (Resebokare)

Hur gör jag för att boka resa som resebokare?

  1. Du startar från SJ Biz företagsportal. För musen över ditt namn högst upp i högra hörnet, under ditt namn visas SJ Biz företagsportal, klicka på den. I menyn till höger väljer du Boka resa som resebokare. OBS! Om du går in bokningsflödet från startsidan istället för från SJ Biz företagsportal, så kommer du in i flödet för affärs- och privatresenärer och inte för resebokare.
  2. När du valt Boka resa som resebokare följer du stegen. Du märker att du är inne i bokningsflödet för resebokare när du på andra sidan kan välja resenärer som är tillagda på kodnumret.

Var hittar jag de bokningar som jag har gjort som resebokare, där jag själv är en av resenärerna?
Du hittar dem på Mina resor och Mina bokningar som finns på Mina sidor. För att komma till Mina sidor så för du musen över ditt namn högst upp i högra hörnet och klickar sedan på Mina sidor.

Var hittar jag de bokningar som jag har gjort som resebokare för enbart andra resenärer?

  1. Du startar från SJ Biz företagsportal. För musen över ditt namn högst upp i högra hörnet, under ditt namn visas SJ Biz företagsportal, klicka på den.
  2. Längst ner på SJ Biz företagsportal under Min resa. Du söker upp dessa bokningar genom att fylla bokningsnummer och telefonnummer eller e-post.

Hur gör jag som resebokare för att boka en resa på/avropa en buntbiljett?
Du startar från SJ Biz företagsportal. För musen över ditt namn högst upp i högra hörnet. Under ditt namn visas SJ Biz företagsportal, klicka på den. I menyn till höger klickar du på Boka resa som resebokare. På sidan två i bokningen där du lägger till resenärer. Öppna upp de tillagda resenärerna genom att trycka på pilen till vänster vid deras namn. I drop-downmenyn Kundkort välj Elektronisk Buntbiljett. Fyll i ditt biljettnummer i fältet Kort-/biljettnummer. OBS nu är det biljettnummer som gäller, på gamla hemsidan var det ordernummer. Biljettnummer har följande format ABC1234D001. Fyll sedan i telefonnumret för buntbiljetten i fältet Referenstelefonnummer. Klicka Fortsätt för att fortsätta bokningsflödet som vanligt, nu kommer du att se att priset är 0 kr i bokningsflödet och på betalsidan. Tips! Glöm inte att denna biljett är återbetalningsbar. Om du skulle vilja ändra avgångstid, så är det bara att avboka biljetten innan avgång.

Jag hittar inte var jag köper årskort och månadskort som resebokare på hemsidan?
Logga in och gå till SJ Biz Företagsportal. Klicka på Köp pendlarbiljetter & årskort.
Här hittar du ett separata inlägg om att köpa årskort eller annan pendlarbiljett.

Hur ser jag vilka SJ kundnummer som jag är ansluten till som resebokare?
Det ser du genom att gå in i bokningsflödet. Klicka först på SJ Biz företagsportal och därefter på Boka resa. På första sidan i bokningsflödet ser du i drop-downmenyn för kundnummer (till vänster under kalendern), vilka kundnummer du är ansluten till. Det finns även kundnummer som ligger på SJ Biz företagsportal, dessa är i nuläget en blandning av de som du är ansluten till som affärsresenär och som resebokare. Är du ansluten till samma kundnummer, både som affärsresenär och som resebokare, så stämmer kundnumren på SJ Biz företagsportal för dig som resebokare. De kommer att uppdateras till att bara vara de som du är ansluten till som resebokare i en uppdaterad version av sajten.

Hur gör jag för att beställa kostnadsfri pdf-faktura?
Det gör du på SJ Biz företagsportal. För musen över ditt namn högst upp i högra hörnet, under ditt namn visas SJ Biz företagsportal, klicka på den. I menyn till höger klickar du på Beställ kostnadsfri pdf-faktura.

Hur gör jag för att ändra fakturaadress?
Det gör du på SJ Biz företagsportal. För musen över ditt namn högst upp i högra hörnet, under ditt namn visas SJ Biz företagsportal, klicka på den. I menyn till höger klickar du på Ändra fakturaadress.

Hur gör jag för att lägga till och ta bort rapportmottagare?
Skicka ett mejl till foretag@sj.se med;

  • Jag vill lägga till/ jag vill ta bort rapportmottagare
  • Namn
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Företagsnamn
  • SJ kundnummer

Hur gör jag för att beställa ytterligare kundnummer?
Skicka ett mejl till foretag@sj.se med;

  • Namn
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Företagsnamn
  • Organisationsnummer
  • Fakturaadress
  • Postnummer
  • Postort

Hur gör jag som resebokare för att lägga till kunder på våra kundnummer?

  • Resenären skapar enkelt ett konto och kopplar sig till ert SJ Kundnummer här: https://www.sj.se/sv/foretag/skapa-konto-sj-biz...
  • Resenärer som redan har en inloggning till SJ.se loggar först in, klickar in sig på Min sida och därefter Anslut till ett företagsavtal i högermenyn.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.