Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Bokningsavgift i våra olika kanaler

Hur stor är bokningsavgiften och varför tas det ut en bokningsavgift när jag bokar biljetten själv via SJ.se/appen?

Kommentarer

  • Det tas ut en bokningsavgift i alla våra säljkanaler vilket huvudsakligen är för att täcka de omkostnader vi har för biljettförsäljning. Även i våra självbetjäningskanaler som SJ.se, appen och biljettautomat så har vi kostnader för biljettdistribution och hantering av olika betal- och säkerhetslösningar.

    Digitala kanaler: (SJ.se, appen och SJ biljettautomat)
    Vid bokning i våra digitala kanaler är bokningsavgiften för SJ-resor på 4% och för övriga operatörers resor 7%.

    Manuella kanaler: (SJ Service Center, SJ Resebutik och Lounge)
    Vid bokning i våra manuella kanaler är bokningsavgiften densamma som i våra digitala kanaler, dvs 4% och 7%. Det tillkommer även en serviceavgift på 100 kr per beställning, men det tas givetvis inte ut någon serviceavgift om våra digitala kanaler ligger nere.

    Resebyrå & Ombud: (Resebyråer, pressbyrån och andra ombud)
    Resebyråer bokar SJs biljetter mot nettopris och där tillkommer den bokningsavgift (arvode) som respektive återförsäljare själva bestämt. Bokningsavgiften varierar därmed från återförsäljare till återförsäljare.

    Alexander SJ Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.