Samarbete med Trine och andra solenergiprojekt?

Hej,

Förut garanterade ni investeringar via Trine. Har ni slutat med det samarbetet eller kommer det till framtida solenergiprojekt som de hjälper till att finanserar?

Tack på förhand!
Mårten

Kommentarer

  • Hej Mårten,

    Tack för ditt inlägg!

    Vårt samarbete med Trine är inte avslutat, utan det är fortfarande aktivt.
    Sidas garantiåtaganden med Trine uppgår till en total utlåningsvolym om 100 miljoner kronor. Det finns begränsningar i hur stor utlåningsvolym som Sida kan garantera till varje låntagare (2.5 MEUR) och Trine kan välja att använda garantin på lån där de ser att det kan ge effekt.
    Det kan finnas tre anledningar till att Sidas garanti inte nämns hos Trine. Att totala lånevolymen under Sidas garanti har uppnått 100 miljoner kronor, att låntagaren har slagit i taket gällande användning av garantin eller att Trine bedömt att garantin inte behövs för att attrahera investerare till lånet.

    Sidas garantiåtagande påverkar alltså fortfarande Trines finansiering av solenergiprojekt.

    Hoppas du fick svar på din fråga!
    Sida Kommunikationsenheten
  • Hej,

    Jag skulle vilja utveckla denna fråga något. Trine tar ut en totalavgift om cirka 8-9% per rest lånebelopp i deras projekt. I och med att att SIDA delvis garanterar lånebeloppet genom detta arrangemang innebär det att SIDA de facto säljer en gratisförsäkring till Trine. Finns det någon klausul som limiterar avgiften som Trine kan utkräva på de lån som SIDA delvis garanterar?

    Mvh Mikael
    Mikael S
  • Hej Mikael,

    Ursäkta att svaret har dröjt.

    Trine betalar en avgift för garantin. Trine kan betala lägre ränta till investerarna för att kompensera avgiften, baka in avgiften i räntan som tas ut av låntagarna, eller subventionera avgiften med andra intäkter och kapital – eller en kombination av dessa mekanismer.

    Sida specificerar inte utlåningsräntan annat än att den bör vara i linje med marknaden. Garantins syfte är att underlätta och öka mobilisering av investeringar och utlåning till förnybar energi i Afrika söder om Sahara, genom att minska risken som investerare i Sverige ser med investeringar av denna typ.

    Vänliga hälsningar,
    Sida Kommunikationsenheten