Jag funderar på att starta ett projekt och undrar hur man kan söka bidrag av er?

Sida Kommunikationsenheten

Kommentarer

  • Hej,

    Jag besökte Vietnam för ett par år sedan och etablerade kontakter. Vi skulle gärna vilja bygga vidare på ett projekt som bygger på barnens framtid och hälsa. Detta är en by utanför Ho Chi Minh city. Familjernas inkomst räcker inte till barnens skolgång, som då leder till att de sändes ut som minderåriga att hjälpa till i försörjningen. En ond cirkel vi vill bryta. Vår tanke är att låta barnen få tillgång till undervisning, och det material det krävs i skolan, ja indirekt att stödja skolan, med allt nödvändigt material.
    Ingela
  • Hej Ingela,

    Tack för ditt inlägg!

    Sida hänvisar i första hand till ForumCiv som förmedlar bidrag från Sida till utvecklingsprojekt som syftar till att stärka det civila samhället och som genomförs i partnerskap mellan svenska och lokala organisationer. Läs mer och vänd dig direkt till ForumCiv.

    I databasen för Sidas stöd till civilsamhällets organisationer (CSO) kan du hitta detaljerad information om de tusentals insatser som Sida genomför i samarbete med de strategiska partnerorganisationerna (SPO), det vill säga de svenska CSO som har ett långsiktigt avtal om ett fördjupat samarbete med Sida. Om du söker på Vietnam i CSO-databasen kan du se vilka Sida-stödda projekt/organisationer som är verksamma i Vietnam just nu.

    Sida har strategiskt partnerskap med ForumCiv och 14 andra organisationer. Du kan läsa mer om dessa typer av strategiska partnerorganisationer och vilka det är här: https://www.sida.se/Svenska/Samarbetsparter/aktorsgrupper/Civila-samhallet-organisationer/Stod-till-svenska-strategiska-partnerorganisationer/.

    Vi rekommenderar att undersöka möjligheterna för eventuellt samarbete via någon av de organisationer som har stöd från oss.

    Sida har även vissa direktstöd till lokalorganisationer i samarbetsländer. Håll gärna utkik på vår hemsida, under Utlysningar kan du hitta aktuella ansökningar.

    Vänliga hälsningar,
    Sida Kommunikationsenheten