Varför samarbetar inte RB med Bostadsförmedlingen i Sthlm?

De flesta andra kommunala hyresvärdarna i Stockholms län samarbetar med Bostadsförmedlingen, vilket frigör resurser från uthyrare att lägga mer tid på sina hyresgäster. Kötiderna att få en lägenhet i Norrtälje är också kortare där än via RB, bör inte RB

Märkligt att man ska behöva söka bostäder olika håll i just Norrtälje.
Alex

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga och dina synpunkter.

    Roslagsbostäder har en egen organisation för uthyrning där vi arbetar med de som står i vår bostadskö och de som söker lägenhet hos oss. Vi har sedan en förvaltning som arbetar mot våra hyresgäster.

    Så vitt vi vet är det inget av Stockholms allmännyttiga bolag som förmedlar alla sina lägenheter via bostadsförmedlingen, utan det kan röra sig om ett visst antal av beståndet.

    För att få en lägenhet hos Roslagsbostäder ska du ha högst köpoäng. Släpps en lägenhet via bostadsförmedlingen kan du ha mindre köpoäng än de som står i vår kö, vilket inte känns helt rättvist.

    Vi på Roslagsbostäder tror även att de sökande känner att de får en närmare kontakt med oss än om vi använt oss av en bostadsförmedling som arbetar med många andra bolag. Vi tycker om att ge den personliga servicen och vi upplever att de som söker lägenhet hos oss känner likadant.

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare