Vad gör jag om min granne hyr ut sin lägenhet utan ert tillstånd?

Hej!

Jag har en granne som inte bor i sin lägenhet, istället hyr hen ut sin lägenhet till en helt annan person och jag tror inte att den har ert tillstånd. Kan jag tipsa er på något sätt?

Mvh
Peter

Kommentarer

  • Hej!

    Vi tar gärna emot tips. Klicka här så kommer du till ett formulär.

    Den 1 oktober 2019 infördes nya striktare regler när det gäller otillåten andrahandsuthyrning.
    Om man hyr ut sin lägenhet utan tillstånd från hyresvärden riskerar man att förlora sitt hyreskontrakt och man blir uppsagd med omedelbar verkan, utan möjlighet till rättelse.
    Det är dessutom brottsligt att hyra ut i andrahand utan tillstånd och till en för hög hyra. Straffet är böter eller fängelse i upp till två år.

    Hälsningar,
    Mikaela Uthyrare