Får man grilla på balkongen?

Hej!

Får man grilla på balkongen?

Kommentarer

  • Hej,

    Det är sedan maj 2021 tillåtet att grilla med el-grill på balkonger och uteplatser, så länge grilloset inte stör grannarna.

    Det är fortfarande inte tillåtet att grilla med kol-eller gasolgrill på balkong eller uteplats pga brandrisken. Ta då gärna med din grill till gården eller använd gemensamma grillplatser på de gårdar där det finns. Tänk dock på att kontrollera vindriktning och avstånd till grannarna. För att undvika brand – placera grillen långt ifrån fasaden och se till att den är ordentligt släckt innan du lämnar den.

    Här kan du läsa mer:

    Nu är el-grill tillåtet på balkong och uteplats - så länge det inte stör grannarna.

    Jag önskar dig en fortsatt bra dag!

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare
    (Uppdaterad )
  • Vad gäller med lukt och brandsäkerhet vid rökning på balkonger och uteplatser?
  • Hej!
    Det är inte förbjudet att röka på balkong och uteplatser, men vänligen tag hänsyn till övriga hyresgäster. Det finns många som inte tål starka lukter och rök.
    Med vänlig hälsning,
  • Vad ska jag göra om min granne grillar på balkongen och inte förstår mitt språk?
  • Hej!

    Oftast brukar man kunna kommunicera trots att man inte talar samma språk, men upplever du att det inte går kan du ringa växeln på 0176-20 75 00.

    Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare
  • Hej!
    Vad gör jag om min granne röker på sin balkong och inte tar hänsyn till mig som inte tål rök?
  • Hej!
    Detta är ett problem för många!

    Det är inte förbjudet att röka på sin balkong, så därför är det bästa att man vänligen ber grannen att ta hänsyn till att du inte tål rök, och ber personen röka på annat ställe. Oftast är det bäst att själv tala med grannen och förklara varför man tycker att det är jobbigt.
    Om inte det fungerar, kan du höra av dig till oss, så kan vi be grannen att ta hänsyn och röka på annat ställe. Men det är svårt, då det inte är förbjudet att röka på sin balkong.

    Christina Ekonomisassistent