Kan en närstående bo i lägenheten själv?

Kan en närstående överta kötiden och bo där om man ska bo i lägenheten själv också stora delar av året? Behöver hjälp i vardagen och på sommaren har jag boende och hjälp på landet.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Köpoängen är personliga och kan inte överlåtas.

    Man får ha inneboende, men den får bara bo där under tiden du själv bor där. Skulle du bo någon annanstans och den inneboende bor kvar, klassas det som en andrahandsuthyrning. Det måste man alltid ha tillstånd av hyresvärden till, annars riskerar man att bli av med sitt hyresavtal.

    Hälsningar,
    Mikaela Uthyrare