Hej! Vi vill förstås vara transparanta med var produkterna faktiskt odlats, men har tyvärr haft svårt att tekniskt lösa detta i vår produktion. Väldigt många av våra produkters råvaror tar vi in från olika länder beroende på skörd etc. och eftersom ursprung då skiftar blir det därför svårt att sätta etikett på förpackningar.
Utifrån lagen så är det frivilligt att märka ut ursprung på våra typer av produkter, det är däremot lagkrav på bl.a. frukt och kött, men vi vill förstås vara transparanta med var produkterna faktiskt odlats, men har tyvärr haft svårt att tekniskt lösa detta i vår produktion. Vi jobbar vidare med att få till en lösning så att man redan på plats i butiken ska kunna läsa innantill på påsen om produktens ursprung. Du är självklart välkommen att höra av dig till oss om det är fler produkter du undrar över.
Hej de står på förpakningen att den bör användas inom 3 dagar jag undrar då vad de blir gör fel på solroskärnorna efter 3 dagar kan man inte äta dom då?
Vi har uppdaterat förpackningarna med ny text om att produkten skall konsumeras inom 3 dagar. Anledningen till detta är att vi tidigare fick in en hel del reklamationer med solroskärnor som hade härsknat. Vi garanterar alltså hållbarhet i 3 dagar from öppnandet av förpackningen men luktar och smakar solroskärnorna fortfarande bra trots att dom 3 dagarna har passerat kan du självklart fortsätta äta dom. Man känner väldigt tydligt på både lukt och smak om dom skulle ha härsknat.
Produkten är ganska känslig för värme, så vårt tips är att försluta förpackningen väl och förvara den svalt, ej över normal rumstemperatur. Under sommaren kan produkten med fördel förvaras i kylskåpet.👍
Så lukta och smaka lite lätt och är det inget som avviker så är det fritt fram att äta solroskärnorna🙂
Hej Tack för svar, Då förstår jag förvarar dom i en burk så kan ställa den i kylen så kanske håller dom länger då de är bara jag som äter dom till frukost. Mvh Pernilla
Våra Pumpakärnor kommer från Kina och Linfröna från Belgien🙂
En riskbedömning kring växtgifter görs alltid för varje artikel för att kunna bestämma hur ofta vi behöver analysera växtgifter. I vissa fall görs bedömningen att risken är stor och då analyserar vi varje leverans. Det mest normala på artiklar där risken inte är speciellt stor är att vi exempelvis testar en gång om året, vid ny skörd eller stickkontroll. Utöver detta gör även våra leverantörer egna analyser.
Hoppas denna information kändes bra🙂 Ha en fin dag!
Vi sätter alltid konsumentsäkerhet och kvalitet först och jobbar ständigt med förbättringar för att våra produkter skall hålla så hög nivå som möjligt. Det finns produktionstekniska begränsningar för oss att skriva ut ursprungsland på förpackningarna och vår ambition är att kunna ge även denna information till våra konsumenter så fort vi hittar rätt lösning. Ha en fin dag💛
Men ungefär det svaret fick jag även för cirka 6 år sen när jag ställde samma fråga… För 53 år sen löste man tekniska problem för att kunna flyga till månen. Ni borde väl kunna lösa tekniska problem för att sätta en text på en förpackning?
Jag förstår att det kan låta lätt. Väldigt många av våra produkters råvaror tar vi in från olika länder beroende på skörd etc. och eftersom ursprung då skiftar, då vi alltid letar efter dom bästa råvarorna så ändras även leverantören eller leverantörerna då vi ibland jobbar med flera. Vår ambition är alltid att ge så mycket information på våra förpackningar som möjligt dock måste alla aspekter räknas in. Byter vi ursprungsland och vi har förpackningar som är färdig tryckta så kan vi inte använda dom och det blir en miljö fråga. Vad gör vi med alla miljoner förpackningar? Ska vi byta förpackning under tillverkning så kan vi inte producera så mycket som våra kunder kräver. Det är några av sakerna som vi jobbar med, det är som sagt många aspekter i kedjan som måste fungera.
Hoppas detta svaret var tillräckligt utförligt för dig.
Våra solroskärnor kommer/odlas i Bulgarien.
Vi vill förstås vara transparanta med var produkterna faktiskt odlats, men har tyvärr haft svårt att tekniskt lösa detta i vår produktion.
Väldigt många av våra produkters råvaror tar vi in från olika länder beroende på skörd etc. och eftersom ursprung då skiftar blir det därför svårt att sätta etikett på förpackningar.
Med Vänlig Hälsning
Tack för ditt inlägg och fråga.
Våra Belugalinser kommer från Kanada.
Utifrån lagen så är det frivilligt att märka ut ursprung på våra typer av produkter, det är däremot lagkrav på bl.a. frukt och kött, men vi vill förstås vara transparanta med var produkterna faktiskt odlats, men har tyvärr haft svårt att tekniskt lösa detta i vår produktion. Vi jobbar vidare med att få till en lösning så att man redan på plats i butiken ska kunna läsa innantill på påsen om produktens ursprung. Du är självklart välkommen att höra av dig till oss om det är fler produkter du undrar över.
vänligen
Tack för att du hör av dig till oss!
Vi har uppdaterat förpackningarna med ny text om att produkten skall konsumeras inom 3 dagar. Anledningen till detta är att vi tidigare fick in en hel del reklamationer med solroskärnor som hade härsknat. Vi garanterar alltså hållbarhet i 3 dagar from öppnandet av förpackningen men luktar och smakar solroskärnorna fortfarande bra trots att dom 3 dagarna har passerat kan du självklart fortsätta äta dom. Man känner väldigt tydligt på både lukt och smak om dom skulle ha härsknat.
Produkten är ganska känslig för värme, så vårt tips är att försluta förpackningen väl och förvara den svalt, ej över normal rumstemperatur. Under sommaren kan produkten med fördel förvaras i kylskåpet.👍
Så lukta och smaka lite lätt och är det inget som avviker så är det fritt fram att äta solroskärnorna🙂
Ha en fin dag💛
Tack för svar, Då förstår jag förvarar dom i en burk så kan ställa den i kylen så kanske håller dom länger då de är bara jag som äter dom till frukost.
Mvh Pernilla
Att förvara dem i kylskåpet är en jättebra ide för att hållbarheten skall hålla så länge som möjligt.
Med Vänlig Hälsning
Är Risentas produkter kontrollerade för växtgifter etc? Jag tänker på solrosfrön, pumpafrön och linfrön?
Tack för att du hör av dig till oss!
Våra Pumpakärnor kommer från Kina och Linfröna från Belgien🙂
En riskbedömning kring växtgifter görs alltid för varje artikel för att kunna bestämma hur ofta vi behöver analysera växtgifter. I vissa fall görs bedömningen att risken är stor och då analyserar vi varje leverans. Det mest normala på artiklar där risken inte är speciellt stor är att vi exempelvis testar en gång om året, vid ny skörd eller stickkontroll.
Utöver detta gör även våra leverantörer egna analyser.
Hoppas denna information kändes bra🙂
Ha en fin dag!
Ja våra Pumpakärnor kommer från Kina.
Vi sätter alltid konsumentsäkerhet och kvalitet först och jobbar ständigt med förbättringar för att våra produkter skall hålla så hög nivå som möjligt. Det finns produktionstekniska begränsningar för oss att skriva ut ursprungsland på förpackningarna och vår ambition är att kunna ge även denna information till våra konsumenter så fort vi hittar rätt lösning.
Ha en fin dag💛
Jag förstår att det kan låta lätt.
Väldigt många av våra produkters råvaror tar vi in från olika länder beroende på skörd etc. och eftersom ursprung då skiftar, då vi alltid letar efter dom bästa råvarorna så ändras även leverantören eller leverantörerna då vi ibland jobbar med flera.
Vår ambition är alltid att ge så mycket information på våra förpackningar som möjligt dock måste alla aspekter räknas in. Byter vi ursprungsland och vi har förpackningar som är färdig tryckta så kan vi inte använda dom och det blir en miljö fråga. Vad gör vi med alla miljoner förpackningar? Ska vi byta förpackning under tillverkning så kan vi inte producera så mycket som våra kunder kräver. Det är några av sakerna som vi jobbar med, det är som sagt många aspekter i kedjan som måste fungera.
Hoppas detta svaret var tillräckligt utförligt för dig.
Ha en fin dag💛