Hur mycket C-vitamin innehåller ert nyponskalsmjöl?

Nypon ska ju innehålla mycket C-vitamin, hur mycket C-vitamin innehåller ert nyponskalsmjöl?
Pia Konsumentkontakt

Kommentarer

  • Ja, trots att c-vitamin är värmekänsligt förvinner inte all C -vitamin vid torkningen av skalen. Värdet som står på påsen, d.v.s. 450mg/100g är analyserad på det färdiga mjölet.

    Hoppas det känns bra!

    Pia Konsumentkontakt
  • I vilken temperatur torkas erat Nyponskalsmjöl? Tack på förhand!
    Jenny
  • På min påse står det 270 mg/100g.

    Jenny
  • Hej Jenny,

    Våra nyponskal torkas i traditionella ugnar i Chile som eldas med ved(ingen raw food eftersom temeraturen kan uppgå toll 100C).

    Det stämmer att näringsvärdet för C-vitamin är 270mg/100g. Tack för att du uppmärksammat oss på detta. Den informationen som står på förpackningarna är alltid aktuell.

    Ha en fortsatt fin dag
    Linda
  • Hur bevaras c-vitaminet när påsen är öppnad, har lärt att c-vitamin förstörs i kontakt med syre?
    Ingela
  • Hej Ingela,

    C-vitaminet ska inte förstöras vid kontakt med syre utan det skall finnas kvar även när förpackningen är öppnad. 👍

    Däremot för smakens skull är det bäst att försluta nyponskalsmjölet, förvara den torrt och bortom solljus om man vill ha så riklig smak som möjligt.

    Hoppas att denna informationen gav dig svar på frågan🙂

    Ha en fin dag 💛
    Moa