Vilka sitter i direktionen?

Vilka sitter i Riksbankens direktion?

Kommentarer

  • Direktionen består idag av sex ledamöter, men den ska minska till fem ledamöter (senast vid utgången av 2028). Direktionsledamöterna utses för mandatperioder på fem eller sex år. En av ledamöterna utses till riksbankschef och är ordförande i direktionen. Övriga ledamöter är vice riksbankschefer. Omval som riksbankschef eller vice riksbankschef kan ske en gång. En vice riksbankschef kan utses till riksbankschef (och väljas om en gång på denna position).

    På Riksbankens webbplats kan du läsa om vilka som sitter i Riksbankens direktion.
    Riksbanken
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.