Varför skiftar färgtrycket ibland?

Varför skiftar sedlarnas färgtryck ibland?

Kommentarer

  • Sedlar framställs i en tryckprocess och det kan därför, även om det är ovanligt, förekomma avvikelser. En sådan mindre färgavvikelse finns på baksidan av vissa nya 1 000-kronorssedlar där det lila färgtrycket är något svagare än normalt. Detta har ingen betydelse för sedelns funktion – den är giltig som betalningsmedel och går att använda precis som vanligt.

    När du kontrollerar att en sedel är äkta ska du vicka på den. Du kommer då att se bilder som skiftar färg och bilder som rör sig och växlar motiv. De bilderna kallas säkerhetsdetaljer.

    Här kan du läsa mer om sedlarnas säkerhetsdetaljer.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.