Varför har Riksbanken bytt ut sedlarna?

Kommentarer

  • De nya sedlarna har nya säkerhetsdetaljer för att de ska bli svårare att förfalska. De äldre sedlarna, som blev ogiltiga under 2016 och 2017, utformades för ungefär 30 år sedan och behövde moderniseras.

    Den nya valören, 200-kronorssedeln, gör att det blir enklare och effektivare att betala, antalet sedlar per köptillfälle kan minska. Dessutom blir det totala antalet sedlar färre eftersom en del av 100-kronorssedlarna ersätts av 200-kronorssedeln. Det går åt färre sedlar vid köp samtidigt som uttagsautomater och kassor kan fyllas på mer optimalt vilket i sin tur ger färre transporter.

    Sedlarna är också mindre i storlek vilket effektiviserar tillverkning, lagring och transport.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.