Varför har Riksbanken bytt ut mynten?

Kommentarer

  • De nya mynten är betydligt mindre och lättare, vilket gör att hanteringskostnaderna blir lägre. Mynten är också helt nickelfria, vilket är positivt för alla med nickelallergi (ett av Sveriges nationella miljömål är att minska användningen av nickel.). Dessutom minskar miljöbelastningen eftersom det kommer att behövas färre transporter för att transportera samma värde.

    De nya mynten är betydligt billigare att producera, vilket gör att Riksbanken (och därmed staten) minskar sina kostnader.

    I och med den nya 2-kronan behövs det också färre antal mynt, genom att den ersätter två 1-kronor vid många betalningar.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.