Varför förvaras delar av guldet i andra länder?

Varför förvaras inte allt guld hos Riksbanken i Sverige?

Kommentarer

  • Den historiska bakgrunden till att Riksbanken förvarar guld hos centralbanker i flera olika länder är säkerhetspolitisk. Det har ansetts vara en fördel om landets guldreserv förvaras utanför dess gränser om landet skulle angripas militärt.

    Ett viktigt skäl numera är att Riksbanken snabbt ska kunna omvandla guldreserven till likvida medel. En försäljning av guldet går snabbare om guldet förvaras i anslutning till de marknadsplatser där guld handlas.
    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.