Varför finns ören kvar?

Varför kan man fortfarande göra elektroniska betalningar med ören, trots att de inte finns som kontanter? De är ju värda så lite och används väl i princip bara för att lura konsumenter att varor är billigare än vad de är ("9,90 kr" istället för 10 kr). Är det inte bättre att bestämma att betalningar endast kan göras i hela kronor?

Kommentarer

  • Hej,

    2010 upphörde det sista svenska öresmyntet att gälla, 50-öringen i koppar. Det innebar att 1 krona blev lägsta myntvalör, men räkneenheten "öre" fanns kvar.

    Elektroniska betalningar med exempelvis kort påverkades inte av att 50-öresmyntet avskaffades. Kontanta betalningar avrundades däremot till närmaste krontal.

    Det som reglerar priset är lagen om avrundning som säger att alla ören upp till 49 öre ska avrundas nedåt och alla priser från 50 öre uppåt. Köper du flera varor så avrundas alltså inte varje vara för sig utan enbart slutsumman. Men det finns också undantag. Butiker har rätt att ta betalt exakt så mycket som varan kostar om du betalar med kort. Men visst är det så att det kan användas som marknadsförings knep genom att sätta lockpriser så som 13;95 istället för 14 kr.

    Med vänliga hälsningar

    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.