Varför är de nya mynten så små?

Kommentarer

  • När man utformade mynten var det viktigt att göra dem mindre och lättare än de tidigare mynten. Bedömningen som gjordes, tillsammans med leverantörer av teknisk utrustning för mynthantering och Synskadades Riksförbund, var att storleksskillnaderna skulle vara stora nog för att man skulle kunna skilja mynten åt, både visuellt och maskinellt.

    Mynten har olika vikt och olika räffling på kanten (1-kronan har en helt räfflad kant medan 2-kronan har en delvis räfflad kant) som gör att man genom att känna med ett finger kan skilja de olika valörerna åt.

    Läs mer: ​Varför är den nya 1- och 2-kronan så lika varandra?​​​
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.