Var finns Riksbankens guld?

Var förvaras Riksbankens guldreserv?

Kommentarer

  • Guldet förvaras av centralbankerna i Storbritannien (Bank of England), Kanada (Bank of Canada), USA (Federal Reserve Bank of New York), Schweiz (Swiss National Bank) och av Riksbanken.

    Mer om guldreserven finns att läsa här:
    https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/forvaltning-av-guld--och-valutareserven/guldreserven/
    Riksbanken
  • Har Riksbanken i likhet med andra centralbanker börjat ta hem de delar av guldreserven som förvaras utomlands? Om inte, riskerar då inte Riksbanken att i händelse av en global ekonomisk kris att försättas i samma situation som Flygvapnet vid inledningen av Andra Världskriget?
    Flygvapnet hade då en beställning på ett stort antal jaktflygplan hos en amerikansk tillverkare, men när kriget bröt ut behöll amerikanerna själva flygplanen därför att "de behövde dem bättre". Det blev den främsta orsaken till att SAAB (Svenska Aerofabriken AB) omedelbart skapades för att Sverige skulle vara oberoende av andra länder för sitt luftförsvar.
    Inte för en sekund inbillar jag mig att amerikaner eller britter skulle lämna ifrån sig Sveriges guld vid en global ekonomisk kollaps. (Det tror inte polackerna heller såvitt jag förstår.)
  • Hej!
    Riksbanken har inga planer på att göra några förändringar av guldreserven eftersom vi anser att nuvarande fördelning ger en god riskspridning.

    Hälsningar
    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.