Skillnad mellan e-krona och bitcoin?

Vad blir skillnaden mellan e-krona och bitcoin (och andra virtuella valutor) ?

Kommentarer

  • Den kanske viktigaste skillnaden är att e-kronor, om de blir verklighet, ges ut av Sveriges riksbank och har samma värde och kan alltid växlas ett-till-ett mot sedlar och mynt i kronor. Bitcoins och andra virtuella valutor har andra utgivare än centralbanker och har värden som fluktuerar mot den svenska kronan. En e-krona skulle med andra ord ha ett garanterat värde i kronor vilket inte exempelvis bitcoin har.

    Läs mer om skillnaden mellan e-kronor, kryptovalutor och kryptotillgångar: Skillnaden mellan e-kronor, kryptovalutor och kryptotillgångar | Sveriges Riksbank
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.