Hur tjocka är sedlarna?

Man ser ibland bilder på buntar med sedlar. Hur höga är dessa sedelbuntar, och hur många sedlar ryms i dem?

Kommentarer

  • Hej!
    Sedelpapperet har en tjocklek på 125 mikrometer med en tolerans på 10% plus och minus. När pappret sedan trycks blir det något tunnare på grund av det höga trycket som används i tryckprocesserna. Sen beror tjockleken på hur mycket fukt som sedlarna blir utsatta för och om de blir vikta eller knöliga. Det är därför svårt att ge ett helt korrekt svar på frågan men en bunt med 100 sedlar brukar vara cirka 1,2 cm tjock.

    Vänliga hälsningar

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.