Sedlar av plast istället för papper

Varför tillverkas inte de nya sedlarna av polymer/plast istället för bomullspapper?

Kommentarer

  • Ett skäl är att vi har en lång tradition av sedlar tillverkade av bomullspapper i Sverige, och polymersedlar känns helt annorlunda än sedlar av bomullspapper.

    Ett annat starkt vägande skäl är att de skyddsinfärgningssystem som finns i alla uttagsautomater och i värdebilar inte fungerar lika bra på polymersedlar som på bomullspapper.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.