Rostar de nya 1- och 2-kronorna?

Varför rostar de nya 1- och 2-kronorna?

Kommentarer

  • De nya 1- och 2-kronorna är tillverkade av kopparpläterad stål. Det finns många fördelar med det materialet, bland annat att mynten är lätta och miljövänliga. En nackdel med koppar är att det mörknar med tiden och att det då blir svårare att se präglingen, däremot rostar inte mynten utan det som sker är att kopparen mörknar eller ärgar. Koppar är trots det ett mycket vanligt och bra material att använda för mynttillverkning och används även av andra länder.

    Riksbanken planerar för nuvarande inte att göra några ändringar i myntens utformning.

    Hälsningar
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.