Pengar

Jag har svenska gamla pengar. Vad ska göra kan jag få växla till nya pengar
Jag hoppas att ni svara mig eller ringa mig via telefon 0729485059
Mvh
Ahmad

Kommentarer

  • Hej Ahmad!

    Besök gärna vår hemsida för att se hur du ansöker om att lösa in ogiltiga sedlar: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank.

     Med vänlig hälsning,
    Riksbanken
  • Jag har bara 2000
    Hur kan jag skicka till er
    Mvh
    Ahmad
  • Jag har bara 2000
    Hur kan jag skicka till er via post
    Mvh
    Ahmad
  • Hej!

    Första steget för att lösa in pengar är att du registrera din ansökan. Detta gör du enklast online via BankID, men går även att göra via vår blankett för inlösen, via den här länken hittar du blanketten eller om du loggar in via BankID: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank

    När du har fyllt i din ansökan ska du skicka den tillsammans med pengarna via post till: Sveriges riksbank, Inlösen, 103 37 Stockholm. Vi tar emot vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer på PostNords webbplats.

    Lycka till! Här är länken igen där du hittar all info: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank

    Med vänlig hälsning,

    Riksbanken
  • Jag har en valuta från United states på 1400 dollar hur gör jag med dom! Jag har försökt att växla dom i bank SEB man dom vägrar. Jag har försökt att med SWEDBANK också. Dom vägrar att ta emot utländska sedlar. Vad gör jag!!!
    Allan Christer Cavallin
  • Hej

    Giltiga utländska sedlar borde du kunna växla på ett växlingskontor, som till exempel Forex. Om det är ogiltiga utländska amerikanska sedlar kan du förslagsvis kontakta centralbanken i USA för vidare vägledning (Federal Reserve Board).

    Hälsningar
    Riksbanken
  • Forex tar inte emot chek från utlandet.
    Allan Christer Cavallin
  • Hej

    Det råd vi brukar ge är att man ska vända sig till sin bank eller någon av de andra affärsbankerna (vilket du har gjort). Men vi har också förstått att det är många banker som inte löser in den här typen av checkar. Om du har eller har haft konto i en amerikansk bank kanske du kan vända dig till den banken, eller kontakta den amerikanska ambassaden i Sverige och fråga om vägledning.

    Du skulle också kunna vända dig till Konsumenterna som ger vägledning i frågor som rör bank och försäkring: https://www.konsumenternas.se/

    Med vänlig hälsning,
    Riksbanken