Mynt

Varför tog man bort 50 ören som valuta?
Casper Neiiendam

Kommentarer

  • Hej Casper,

    Direktionen beslöt 2008 att göra en översyn av den svenska sedel- och myntserien, vilket gjordes i fem stycken delprojekt. I november 2008 gjordes en behovsprövning av 50-öresmyntet där man föreslog att 50-öresmyntet skulle upphöra som lagligt betalningsmedel den 1 oktober 2010. I en undersökning visade det sig att två tredjedelar av befolkningen inte använde myntet och att även handeln förespråkade att myntet skulle dras in.

    Så här skrev författarna i rapporten som följde efter behovsprövningen:
    ”Det finns tydliga tecken på att användningen av 50-öringen minskat och att myntet har låg cirkulation. Det används alltmer sällan som betalningsmedel av konsumenterna.
    Två tredjedelar av befolkningen anser att myntet inte längre behövs som betalningsmedel. Handelns organisationer förespråkar en indragning. Även de banker och värdetransportföretag som lämnat synpunkter har ställt sig positiva till ett ogiltigförklarande.
    Ett borttagande av 50-öringen medför minskade samhällskostnader för produktion och hantering av mynt.”

    Här finns rapporten om du är nyfiken:
    https://www.riksbank.se/globalassets/media/sedlar--mynt/sedel--och-myntutbytet-2015-2017/svenska/behovsprovning-av-50-oresmyntet---delprojekt-2-i-oversyn-av-sedel--och-myntserien

    Mvh
    Riksbanken
  • Hej!
    Jag har 20 euro som det har revs.
    Kan man byta den till nya?

    M.v.h

    Omar
    OMAR
  • Hej Omar och tack för ditt mejl!

    Riksbanken hanterar tyvärr endast svenska sedlar, och det ser ut som om du har ett brittiskt 20-pundsedel. Föreslår att du kontaktar din bank eller ett växlingskontor som exempelvis Forex, så kan de nog hjälpa dig vidare.

    Med vänlig hälsning,
    Riksbanken