Minnesmynt

Hej,

Vilken är beslutsordningen för inkomna förslag till minnesmynt ?

Kommentarer

  • Förslag till minnesmynt tas om hand på den avdelning som hanterar frågor som rör sedlar och mynt. Den formella beslutsordningen är att direktionen fattar beslut om att minnesmynt ska ges ut. De fattar även beslut om valörer, utgivningstidpunkt, upplagor och försäljningsvillkor. Fullmäktige fattar enligt riksbankslagen beslut om myntens utformning, dvs. storlek, legeringar och design.

    Riksbanksfullmäktige har utsett en beredningsgrupp för utformning av sedlar och mynt. Gruppen ska bereda frågor om utformning av sedlar och mynt samt lämna förslag till ämnen för minnesmynt. Före sedel- och myntutbytet sammanträdde gruppen regelbundet och diskuterade lämpliga ämnen. Vid sammanträdet den 17 december 2013 konstaterade man att gruppen inte behövde träffas igen förrän tidigast 2017 mot bakgrund av sedel- och myntutbytet. Gruppen har därefter ändå sammanträtt och diskuterat en minnessedel till 350-årsjubileet (som inte blev av).

    Med vänliga hälsningar
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.