Lurat

Hej!

Vi behöver er hjälp. ?

Vi har köpt en lägenhet från en mäklare som jobbar hos i fastighetsbyran Södertälje, och vi som Köpare har lurat i lägenhet pris.

Vi var tror på de och vi visste inte att det finns risk ränt är upp och priser bostäder pris slänga ner.

Vi har frågat mäklaren flera gång om marknadsföring på rätt pris och han säger ja, men det är inte rätt. Lägenhet kostar på 3,5 kr i marknadsföring, men vi har köpt på 4,250,000 kr är det rätt så?

Han sagt till oss komma vi har privat visning, sen efter två dagar han sagt till oss fick bud på 4,2 kr, därför vi har köpt på 4,250,000 kr men vi har inte sett visning bud och vi tror inte att han fick bud på 4,2 kr. Det var som spel och vi är enkel folk som saknas livserfarenhet. Vi har inte sett att han fick bud på 4,2 kr och vi är säker de har lurat oss. (Mäklaren var jobbar för skull säljaren bara och den här är inte lag)
Mäklare måste göra allt för både Köpare och säljare eller hur?

Vi vet inte vad ska vi göra nu ? Han har inte berättat allt rätt till oss för marknadsföring, och de har lurat oss, tyvärr.

Vi ska flytta till lägenhet i 30/09 och vi vet inte hur ska vi avbryt köpekontraktet.

På vilken sett kan ni hjälpa oss nu ?

Hälsningar
Mazin Hashim

Kommentarer

  • Hej,
    Riksbanken är inte rätt myndighet för att hantera den här sortens ärenden.

    Vi måste be dig att vända dig till Fastighetsmäklarinspektionen - https://fmi.se/

    Du kan även vända dig till Mäklarsamfundets kundvägledare för råd om situationen - https://www.maklarsamfundet.se/kopa-och-salja-bostad

    Med vänliga hälsningar

    Riksbankens kommunikationsenhet
    Riksbanken
  • Hej,
    Jag har ansökt till utökat bolån hos danske bank. Hade överens med fix ränta för 1 år. Det var telefon möte och allt är vi överens. De räknade lite höjd ränta eftersom vi har fixat för 1 år. Men vi har fått de papperna via posten och signerat och skickade via posten inom det tidsramarna. Men de har fixat mycket högre ränta som vi var inte överens alls, de har inte ringt och informerade oss heller. Vi fick veta efter några dagar när vi loggar in banken via internet.
    Senare kontaktade banken och de meddelar att de kan inte göra något.

    Mamun
  • Hej,

    Riksbanken är inte rätt myndighet att kontakta i den här typen av ärenden. Finansinspektionen eller Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan eventuellt ge viss vägledning till dig: https://www.konsumenternas.se/om-oss/konsumenternas-bank--och-finansbyra/

    Med vänliga hälsningar

    Riksbankens kommunikationsenhet
    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.