insättning

Har 500kr sedlar och vill sätta in på mitt konto. Hur mycket kan jag sätta in
gun

Kommentarer

  • Hej Gun och tack för din fråga!

    Om du har gamla sedlar som inte är giltiga längre kan du skicka in dessa till oss (vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost). Läs mer om hur du ansöker: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank. Om du vill sätta in giltiga sedlar hänvisar vi istället till din bank som kan hjälpa dig vidare.

    Med vänlig hälsning,
    Riksbanken
  • Hej
    Jag har sparat några tusen kronor i mynt. Var kan jag lösa in dessa i närheten
    i Gävleborg län?
    Stefan Eriksson
  • Hej,

    Riksbankens ansvar för kontanthanteringen är att se till att det finns tillräckligt mycket kontanter i cirkulation som motsvarar samhällets efterfrågan. Vi har inget mandat att påverka hur kontanter används eller vem som ska ta emot dem - det ansvaret ligger hos regering och riksdag.

    När det gäller att lösa in mynt får vi därför i första hand hänvisa till affärsbankernas bankkontor, de kan dock komma att ta ut en avgift för tjänsten att ta emot mynt.
    Alternativt kan du försöka hitta en livsmedelsbutik som vill växla in mynten, det finns butiker inom detaljhandeln som uppskattar att få växla till sig mynt kostnadsfritt. Vissa livsmedelskedjor har även myntautomater för insättning.
    Ett annat alternativ är att helt enkelt omsätta mynten genom att betala med dem.

    Från och med den 1 januari 2021 är vissa större banker och andra kreditinstitut som tillhandahåller betalkonton skyldiga enligt lag att tillhandahålla vissa kontanttjänster. Detta innebär att det ska finnas ställen där konsumenter ska kunna ta ut kontanter (platser för kontantuttag) och där företag och föreningar ska kunna sätta in dagskassor (platser för dagskasseinsättningar). Skyldigheten att tillhandahålla vissa kontanttjänster innebär dock inget krav att erbjuda tjänster där konsumenter kan sätta in kontanter eller där företag kan ta ut kontanter. Det finns inte heller några skyldigheter att tillhandahålla kontanttjänster över disk, dvs. manuella kontanttjänster. De aktuella bestämmelserna finns i 9 kap. lagen (2010:751) om betaltjänster.
    Riksbanken