Hur styrs Riksbanken?

Vem är det som styr Riksbanken?

Kommentarer

  • Riksbanken leds av en direktion som består av fem ledamöter. Tillsammans ansvarar de för bankens verksamhet.

    En av ledamöterna är riksbankschef och ordförande i direktionen. I normala fall kan direktionen fatta beslut när minst tre av ledamöterna är närvarande. Ordföranden har utslagsröst.

    Direktionen utses av riksbanksfullmäktige som består av elva ledamöter. Fullmäktige utses i sin tur av riksdagen. Förutom att utse direktionen ska fullmäktige följa direktionens arbete och Riksbankens verksamhet. Fullmäktiges revisionsfunktion ska granska direktionens arbete. Riksbanksfullmäktige beslutar också bland annat vilka motiv som ska finnas på sedlar och mynt.
    Riksbanken
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.