Varför är 1- och 2-kronan så lika varandra?

Varför är 1- och 2-kronan så lika varandra? De har samma färg och är nästan lika stora. Det är svårt att skilja på dem.

Kommentarer

  • Att mynten har liknande färg (guld och koppar) beror främst på att vi valt att inte ha nickel i något av mynten (som många är allergiska mot). Utan nickel är det inte möjligt att, med en bra och säker legering, få silverfärgade mynt. Därför återstår bara guld och koppar.

    Mynten har olika vikt och olika räffling på kanten (1-kronan har en helt räfflad kant medan 2-kronan har en delvis räfflad kant) som gör att man genom att känna med ett finger kan skilja de olika valörerna åt.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.