Hur når man inflationsmålet?

Vad gör Riksbanken för att försöka uppnå inflationsmålet?

Kommentarer

  • Riksbankens främsta verktyg för att påverka inflationen är styrräntan (tidigare kallad reporäntan). Genom att bestämma nivån på styrräntan påverkar Riksbanken, via till exempel bankerna, de räntor som hushåll och företag möter när de lånar pengar. På så sätt kan Riksbanken påverka aktiviteten i ekonomin och i slutänden inflationen.

    På Riksbankens webbplats kan du läsa mer om inflationsmålet.
    Riksbanken
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.