halten koppar i femöring från 1970

Hej. Jag jobbar som kemilärare och min klass ska göra en laboration där de ska bestämma halten koppar i en femöring från 1970. Jag behöver därför veta vilken den exakta halten koppar var i femöringarna som präglades 1970.
Hälsningar Caroline

Kommentarer

  • Hej!
    Den innehöll 95% koppar. Den äldre 5-öringen innehöll dessutom 5% Zink och den mindre 5-öringen som präglades 1972-1981 innehöll dessutom 1% Zink och 4% Tenn.

    Hoppas det svarar på din fråga.

    Vänliga hläsnignar
    Mårten
    Riksbanken