Försäljning av guldtackor

Hej.
Jag är ägare till ett antal guldtackor och nu undrar jag om jag skänker sådana guldtackor till någon skattebefriad organisation (som t.ex. Rädda Barnen, Röda Korsel, Smile, etc.) kan de då besöka er och växla in guldet mot kontanter?
Hälsningar
Lars
Lars A. Olofsson

Kommentarer

  • Hej Lars, och tack för din fråga. Dessvärre är inte inlösen av guldtackor en del av Riksbankens verksamhet.
    Riksbanken äger guld, vilket är en kvarleva från den tiden då vi hade en skyldighet att lösa in sedlar och mynt mot guld. Numera är dock guldet bara en finansiell tillgång och säkerhet i form av vår guldreserv.
    Har man guldtackor i sin besittning som man vill sälja får man istället vända sig till ett företag som idkar handel med ädelmetaller.

    Med vänliga hälsningar,
    Riksbankens kommunikationsenhet
    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.