Betalningsmedel

Kan en svensk affärsidkare neka betalningar med svenska kronor och enbart ta emot betalningar i tex EURO/DOLLAR?.

Kommentarer

  • Hej,

    I Riksbankslagen står det att ”sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken är lagliga betalningsmedel”. Regeln kan dock avtalas bort så länge man upplyser kunden om det. Det gör att banker, affärer, restauranger och andra företag kan använda sig av vilket eller vilka betalningsmedel de vill.

    Sitter det inga skyltar någonstans och du inte blir upplyst på annat sätt har de inte rätt att vägra svenska kronor som betalningsmedel.

    Med vänliga hälsningar
  • Vad menas med "upplyst på annat sätt". Räcker det att de säger "nej vi tar inte emot kontanter" när man ska betala? Tekniskt sett har man ju då blivit upplyst på annat sätt
  • Ja, men ur ett konsumentperspektiv är det dock önskvärt att jag får information om detta i god tid, till exempel genom en skylt på dörren, så att jag kan välja om jag vill handla där eller gå någon annanstans.

    Med vänlig hälsning,
    Sveriges riksbank
    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.